Ändringar inför 2011
Många nyheter i Rotax inför 2011
ROTAX: Nu är det klart med vissa förändringar i Rotax inför säsongen 2011.De cylindrar som Rotax levererar kommer i fortsättningen inte märkas med tillverkningår. Detta för att slå hål på myten att vissa årsmodeller är bättre än andra.
Rotax släpper även en ny kylare, som har en inbyggd luftfångare som kan ställas i tre olika lägen. Enligt uppgift ska det vara den enda godkända på marknaden, vilket i så fall innebär att "rullgardin" inte längre är tillåtet. Bakgrunden är naturligvis att man vill få bort all tejp som förarna drar bort och kastar på banan.
Den 15:e december ska Rotax besluta om Rotax Euro Challenge ska köras med eller utan frambroms. I många länder har man kört utan frambroms, för att ta bort de värsta sena inbromsningarna där förare dyker på innern och skapar stora kollisioner. Nu är trycket hårt att ta bort frambromsar även i Euro Challenge. Hur det bli i Sverige bestämmer Radne. För sportens bästa vore det självklart att Radne tar bort frambroms av flera anledningar.
- Det blir billigare - frambromsar kostar upp till 15 000 kronor.
- Bättre internationell konkurrens - de förare som går vidare till världsfinalen skulle då ha samma förutsättningar som alla andra.
- Färre olyckor - det blir med troligtvis färra olyckor i Rotax Max. Fler kan det ju inte bli i alla fall...
Hela Rotaxfamiljen kommer att få nya kolvar nästa år. De ska ha högre kvalitet och därme hålla längre. När det gäller DD2, som inte körs i Sverige, så kommer den att få en ny drivlina som är starkare och mer driftsäker.
/ VAFAN LIKNAR DETTA?
Jag kan säga att jag är J'VLIGT sugen på att sälja alla Rotaxgrejor och köpa en KZ2 motor istället nu. Varför ska dom ändra på allt HELA TIDEN? Blir ändå snart billigare att hoppa upp till växlat -.-
Aaarrrgh...