Racerapport SKCC 5 Klippan 31/7

Under lördagens körningar var jag ute på banan och agerade observatör hela dagen. Strax efter att sista finalen hade gått började det ösregna och det slutade inte förrän någongång under natten. Lite blött under söndagsmorgonen men det torkade snabbt upp till det var dags att ge sig ut på första träningen. 33 Rotax Max hade hittat hit denna tävlingsdag och vi blev indelade i två grupper under träning, tidskörning och heat.

Träning 1 - 10 min - Trots regnet under natten var banan nästintill helt torr när jag skulle ge mig ut tillsammans med resten av den andra gruppen. Jag körde själv under hela passet och karten betedde sig fint, förrutom lite överstyrning. Vi kör alltid brett fram i vanliga fall trots sol och bra fäste i banan för att jag gillar mycket styrning och har alltid haft det så, men idag blev det lite för mycket så till träning 2 smalnade vi lite fram. Tid träning 1: 6

Träning 2 - 10 min - Vi var lite kluvna hur vi skulle göra med de nya däcken, men efter lite övervägande så satte vi på de sprojtans nya puckarna till denna träningen för att kunna vara lite mer förberedda på hur mkt fästet skulle förbättras inför tidskörningen. Detta gjorde susen och jag var på andra träningen snabbast i min grupp och totalttiden av alla: 3

Tidskörning 8 min - Blev ett litet misslyckande och jag fick för mycket fäste vilket gjorde att det gick tungt nu när det var meningen att jag skulle köra som fortast... Kämpade för att pressa ut tider ändå - 7 i min grupp och 10 totalt.

Heat 1 - 12 varv -Min 10onde plats på tidskvalet gav mig startruta 5 i ett av de två heaten och jag var glad över att ha hamnat på innerspår! Efter starten höll jag min placering men tog mig upp till 4e platsen efter rakan och låg där halva varvet innan jag blev omkörd igen. Tappade lite på de framför under de första varven men tog ikapp innan racet var slut och sista varvet var jag ända uppe i bågen på 4an. Hade kunnat ta en chansning och köra om men höll mig hellre som 5a då jag får innerspår i nästa heat. Nu hade vi fått rätt på fästet och återigen hade jag 3e bästa tid av alla i de båda heaten.

Heat 2 - 12 varv -Startade 5a igen och kom ut bra i starten. I andra kurvan ut på raksträckan körde 3an och 4an ihop lite så jag smet snabbt förbi och låg nu helt plötsligt 3. 2an hade redan fått en bra lucka ner till mig under det första varvet men efter ca 6 varv var jag helt ikapp men hittade aldrig någon omkörningsmöjlighet så jag tog mig i mål som 3 i detta heat.

Förfinal 16 varv - Mina två heatresultat räknades ihop och alla förare från båda heaten möttes i denna förfinal. De tre som inte gjort så bra ifrån sig under heaten åkte ut så vi var 30 st på startgridden. Jag fick starta på ytterspår i ruta 8. Kom ut som 9 i starten och låg där hela racet fram till de tre sista kurvorna där 2 st framför körde ihop och jag passade på att smita förbi dem + en till på innerspår i näst sista kurvan och tog målflagg som 6a.

Precis när vi kommit ut ur våghuset efter racet så öppnade himlen sig och det vräkte ner. Regndroppar stora som knappar föll ned på oss och alla sprang runt för att ta skydd. Själv rusade jag in i tältet med pappa och karten precis efter. I ca 10-15 min fortsatte det att ösregna och det var verkligen dyngvått överallt, men underskatta aldrig klippanbanans förmåga att torka upp säger jag bara. Efter pausen när det var dags för kz2 att köra sin final så var det torrt nog att slänga på slicks och till vår final så var banan igen helt torr. Underbart!

Final 20 varv - Startade 6a och tappade från min ytterposition ner till 8-9, men körde upp mig igen och låg snart på 6e platsen med en bra lucka till kartarna bakom. Tog in väldigt mycket på 5an och med 6 varv kvar av racet bromsade jag mig förbi efter rakan. Tyvärr styrde han rakt in mot mig (vet inte varför, om han kanske ville se mig på gräsmattan istället för förbi honom) ett flertal gånger vilket gjorde att vi båda tappade fart ut ur kurvan och kartarna bakom var nu ifatt. Jag fick ytterspår i nästa kurva och med en kart på innern följd av 2 till var det dömt för mig att misslyckas om jag hade hållt kvar så jag fick så snällt släppa för att inte hamna i däckstraven och nu låg jag då helt plötsligt 8 igen. De två framför gav sig på en omkörning av 5an ett par kurvor efter och jag var inte sen med att hänga på. Det grötade ihop sig i de snäva hårnålarna, jag på yttern och samma kart som körde in i mig på rakan på innern. Han kör utav någon anledning över mig så bakaxeln fick sig en smäll och blev lite krokig i ytterkanten, rattkåpan knäcktes, gaspedalen vek sig, ratten böjdes, rattstången blev böjd och jag fick en jävla massa blåmärken. Vi tappade båda på detta, jag tappade lite mer då jag blev vänd åt fel håll och stod helt still. Var igång igen men då nere på 18onde plats, men med 5 varv kvar och en halvkass kart körde jag upp mig och kom i mål som 14onde. Karten jag blev överkörd av fick 6sek tidstillägg för att "avsiktligt ha kört av nr 72 så denne tappade flera placeringar" och jag blev då istället uppflyttade till 13onde plats. Hrm, var det flera placeringar - eller många placeringar?!

Måttligt sur efter denna incident, men mest sur för att hade han bara inte kört in i mig efter rakan så hade detta aldrig hänt. Vi hade båda fått pris och bra poäng i skcc-serien men nu hamnade vi istället längre ner i fältet än planerat. Jag anser att en omkörning är en omkörning. Antingen får man acceptera att man blir omkörd på ett snyggt sätt, eller så får man väl köra lite fortare för att inte bli omkörd helt enkelt. Att försöka tränga någon av banan (som dessutom kommer på innerspår) är bara dumt.

Om jag hade käkat taggtråd? - JA! det hade jag faktiskt då jag inte tvekade vid en enda omkörning och jag planerade mina omkörningsställen och gav mig fan på att jag skulle förbi - vilket jag också gjorde vid alla tillfällen förrutom då i finalen. Jag började just köra fort varven innan jag körde om och hade jag fått fortsätta därifrån är det inte helt omöjligt att jag hade kunnat vara uppe och fajtas om 4e platsen då jag var ett par tiondelar snabbare än han som låg där.

Nästa tävling blir SKCC 6 i Växjö 21/8 och då är det dags för revansch! Fram tills dess blir det träning och redan nu till helgen ett litet träningsläger i Kristianstad på den nya banan.


Däcken står rakt - ratten är sned och gaspedalen likaså. Sjukt att min fot klarade sig undan!?


Fin lastning! Bor 5 min från banan så lilla bussen blev fullproppad med grejor ;)


/QVICK


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0