Racerapport SKCC 6 Växjö 21/8

Ankom till Växjös mygginvaderade bana vid 17-tiden på lördagskvällen då alla som tävlat i de små klasserna var påväg hem. Vi började genast lasta av bussen och satte upp tält innan vi körde ner bussen på campingen och laddade inför morgondagens race.

23 Rotax Max på plats vilket var 10 mindre än förra deltävlingen som gick i Klippan.

Träning 1 - 10 min - Ett år sedan jag sist körde här, hade glömt lite av spårval samt bromspunkter så mina förväntningar detta första träningspass var inte höga. Jag satsade mest på att komma in i körningen igen. Dåligt fäste och lite lätt understyrt, men asfalten här är ingen höjdare heller. Tid: 6, med 3 tiondelar upp till den snabbaste.

Träning 2 - 10 min - Satte på nya däck och genast kändes allt mycket bättre. Gick nästan 4 tiondelar snabbare och min tid blev 4, med 18 hundradelar upp till snabbaste (1,8 tiondelar)
Hade lite dålig utgång ur kurvorna så vi valde att kugga ner en kugg för att de flesta omkörningsmöjligheterna ligger i kurvorna då raksträckan inte är speciellt lång så bättre fart ut ur kurvorna lönar sig mer efter en sen inbromsning för orka hålla kartarna bakom även vid snålt spårval.

Tidskörning - 8 min - Det kändes bra, men jag tappade tid i början. Satte bästa varvtid vid en omkörning så det hade med all säkerhet gått lite fortare utan trafik. Tiden var jag missnöjd med då det bara blev 10onde kvaltid.

Heat 1 - 15 varv - Megakaos i första startkurva och de flesta kartar var vända på fel håll eller ute och klippte gräset en sväng. Jag startade på yttern och karten på insidan körde över mig så jag var en av dem som vändes på fel håll. Tappade stor lucka till kartarna framför men lyckades ta mig om 4-5 st innan målgång och om i mål som 11.

Heat 2 - 15 varv - Ganska händelselöst heat. Startade 11 och kom i mål som 10. Vi hade mekat lite med chassieinställningarna vilket gjorde att mina tider blev ännu sämre, närmare bestämt 3 tiondelar vilket ju inte är det man vill åstadkomma innan finalerna ska köras.

Förfinal - 20 varv - Startade 11, på innerspår och starten gick felfritt för fältet genom de första kurvorna. Med nästan halva varvet kört så ligger vi tre kartar i bredd när karten framför mig tvärbromsar och jag likaså för att inte bränna rakt in i hans bakbåge. Min kart stannar och startar inte på första knapptrycket heller! Innan jag kommit igång igen har hela fältet kört förbi och jag ligger alltså allra sist, men jag är inte den som ger upp utan en fight så jag tog fram mina små horn i pannan och satte fart. Blev en hel del omkörningar och jag tog mig i mål som 13onde, men hade ändå tappat 2 platser från min startposition vilket är viktiga platser eftersom Rotax är en mycket jämn klass där endast några få tiondelar skiljer förarna åt och att jaga ifatt någon som är 1 tiondel långsammare men några meter framför tar måååååånga varv. Ju högre upp man kommer i fältet, desto svårare blir det också att ta sig om.

Final - 24 varv - Startade 13 och kände nästan direkt att jag hade mycket bättre fart än tidigare men som sagt så tar det många varv att köra ifatt en förare som endast är lite långsammare. Jag låg och krigade halva racet för att komma ifatt 9an och jag tog mig närmare men ändå aldrig riktigt tillräckligt trots att jag hade väldigt jämna tider. Körde i mål som 10 (Hade det varit 30 varv hade jag plockat 9an också). Satte bästa tid för dagen i finalen också, på allra sista varvet och med denna tid var jag 7e snabbast ute på banan, men som jag nämnt tidigare så räcker det inte att vara snabb - man ska vara där framme från början också.

2 tävlingar kvar i SKCC-serien och nästa går i Helsingborg 4/9!







/QVICK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0