Race Rapport SKCC 3 kalmar 12/6
Efter studentfirande och svirande hela natten till lördagen gav vi oss iväg mot Kalmar strax efter klockan slagit 14 på lördagen. Jag sov 80 % av resan upp och vid 18-tiden var vi äntligen framme. Jag gick o anmälde mig och allt lastades ut ur bussen, tältet slogs upp och vi njöt av det fina vädret samtidigt som det mekades lite inför söndagen. 25 stycken tävlande var vi på söndagen och därmed också dagens största startfält.
Träning 1 - 10 min - Bara tuta o köra så att säga! jag hade inte kört någonting sen skcc i helsingborg som då var för tre veckor sedan, men solen sken och jag harvade på i 10 minuter för att hitta runt igen. Lite mer än ett år sedan jag senast körde på Kalmar-banan men jag tycker att den är helt okej så jag bara körde. Hade lite understyrt så vi lade en tyngre blyklump i framvagnen till träning 2 för att få bättre tryck. Tiden var inget att hurra för - 14 och en sekund efter den snabbaste.
Träning 2 - 10 min - Både kart och tider blev betydligt bättre men jag hade trots detta många tiondelar att hämta. Tiden var fortfarande 14 och drygt 6 tiondelar efter snabbaste kart.
Tidskörning - 8 min - Nya däck och ett mindre munstycke i förgasaren i hopp om bra speed! Personligen tyckte jag att det kändes bra och jag tog in mycket på kartarna framför, men efter drygt halva tiden började jag få problem med motorn och den sköt (återkommande problem) vilket gjode att mina tider genast blev några tiondelar sämre och jag körde in lite innan passet var slut. Tid : 18.
Heat 1 - 12 varv - Från min 18onde startposition fick jag en riktigt dålig start och hamnade bland de sista, men försökte jobba mig upp i fältet igen. Efter drygt 4 varv fick jag åter problem med motorn och tappade på raksträckorna där omkörningsförsök på mig gjordes hela tiden. Höll inte fullt på rakorna resterande varv då den inte kunde bränna rent då, så jag höll en jämn gas och brände någorlunda rent för att kunna hålla kartar bakom mig. Var så trött på det när jag kom in i depå och sade att jag aldrig mer vill köra rotax! (förgasarproblemen finns bara i rotax) men den tillfälliga aggressionen gick över igen. Placering : 17.
Heat 2 - 12 varv - Ett ganska lugnt heat, kom iväg hyfsat bra från min innerposition i starten och började köra upp mig. Hade gått upp i munstycke i förgasaren till detta heatet och motorn var mycket bättre, men den fick för mycket soppa. Vi struntade dock i normen och gick upp ännu ett munstycke till förfinalen vilket gör att den får ännu mer soppa. Placering heat 2 : 12.
Förfinal 16 varv - Startade 13 och kom ut bra på startrakan men det grötar senare ihop sig i första sväng och jag får en smäll där bak och vänds runt åt fel håll och får så snällt vänta tills alla kört förbi. kom ut 3dje sist men många varv och jag körde på och tog mig i mål som 14onde.
Final 20 varv - Startar 14 efter förfinalens resultat och körde fortare och fortare ju fler varv som passerade, tog in på kartarna framför och satte min bästa tid för dagen på 18onde varvet. Kom dock ej helt ikapp kartarna framför, hade gärna haft 4-5 varv till för att kunna plocka någon till. Målgång: 12.



Inte nöjd med detta resultat. Vi har tränat för lite och inte haft tid att få ordning på förgasaren som verlkigen inte fungerar som den ska göra. Träning, träning och testing är det som förhoppningsvis kommer råda bot på detta problem vi har. Nu när jag inte längre går i skolan eller jobbar helg så ska vi väl också hinna ut för att köra lite mer!
Nästa tävling blir SKCC 4 i Kristianstad 3/7!
/QVICK
Träning 1 - 10 min - Bara tuta o köra så att säga! jag hade inte kört någonting sen skcc i helsingborg som då var för tre veckor sedan, men solen sken och jag harvade på i 10 minuter för att hitta runt igen. Lite mer än ett år sedan jag senast körde på Kalmar-banan men jag tycker att den är helt okej så jag bara körde. Hade lite understyrt så vi lade en tyngre blyklump i framvagnen till träning 2 för att få bättre tryck. Tiden var inget att hurra för - 14 och en sekund efter den snabbaste.
Träning 2 - 10 min - Både kart och tider blev betydligt bättre men jag hade trots detta många tiondelar att hämta. Tiden var fortfarande 14 och drygt 6 tiondelar efter snabbaste kart.
Tidskörning - 8 min - Nya däck och ett mindre munstycke i förgasaren i hopp om bra speed! Personligen tyckte jag att det kändes bra och jag tog in mycket på kartarna framför, men efter drygt halva tiden började jag få problem med motorn och den sköt (återkommande problem) vilket gjode att mina tider genast blev några tiondelar sämre och jag körde in lite innan passet var slut. Tid : 18.
Heat 1 - 12 varv - Från min 18onde startposition fick jag en riktigt dålig start och hamnade bland de sista, men försökte jobba mig upp i fältet igen. Efter drygt 4 varv fick jag åter problem med motorn och tappade på raksträckorna där omkörningsförsök på mig gjordes hela tiden. Höll inte fullt på rakorna resterande varv då den inte kunde bränna rent då, så jag höll en jämn gas och brände någorlunda rent för att kunna hålla kartar bakom mig. Var så trött på det när jag kom in i depå och sade att jag aldrig mer vill köra rotax! (förgasarproblemen finns bara i rotax) men den tillfälliga aggressionen gick över igen. Placering : 17.
Heat 2 - 12 varv - Ett ganska lugnt heat, kom iväg hyfsat bra från min innerposition i starten och började köra upp mig. Hade gått upp i munstycke i förgasaren till detta heatet och motorn var mycket bättre, men den fick för mycket soppa. Vi struntade dock i normen och gick upp ännu ett munstycke till förfinalen vilket gör att den får ännu mer soppa. Placering heat 2 : 12.
Förfinal 16 varv - Startade 13 och kom ut bra på startrakan men det grötar senare ihop sig i första sväng och jag får en smäll där bak och vänds runt åt fel håll och får så snällt vänta tills alla kört förbi. kom ut 3dje sist men många varv och jag körde på och tog mig i mål som 14onde.
Final 20 varv - Startar 14 efter förfinalens resultat och körde fortare och fortare ju fler varv som passerade, tog in på kartarna framför och satte min bästa tid för dagen på 18onde varvet. Kom dock ej helt ikapp kartarna framför, hade gärna haft 4-5 varv till för att kunna plocka någon till. Målgång: 12.



Inte nöjd med detta resultat. Vi har tränat för lite och inte haft tid att få ordning på förgasaren som verlkigen inte fungerar som den ska göra. Träning, träning och testing är det som förhoppningsvis kommer råda bot på detta problem vi har. Nu när jag inte längre går i skolan eller jobbar helg så ska vi väl också hinna ut för att köra lite mer!
Nästa tävling blir SKCC 4 i Kristianstad 3/7!
/QVICK
Kommentarer
Trackback