Racerapport SKCC 1 Jönköping 8/5
Vi anlände till Axamo Ring under lördagen, lagom till första förfinalen skulle köras. Var spännande race som de yngre klasserna bjöd på, och klippanförarna gjorde fantastiska körningar så det är bara att gratulera de duktiga ungdomarna från hemmaklubben :)
Efter alla finaler började vi sätta upp tält och lasta ur bussen för att sedan kunna ta det lugnt resten av kvällen. Kände mig riktigt laddad och taggad inför söndagen då det gick så bra sist jag tävlade här på Swedish Kart Festival i juni -10.
Söndag och tävlingsdax! 27 Rotax Maxare hade pelat sig hit denna dagen - kul med lite större startfält än tidigare skcc tävlingar!
För dig som nu börjar läsa kan jag meddela att detta var en händelserik tävling och rapporten har därför blivit lite längre än vanligt, hoppas du orkar läsa ändå ;)
Träning 1 - 10 min - Blev riktigt glad när jag insåg att första träningen var på 10 minuter! Under tidigare tävlingar brukar alltid första träningen vara på 5 minuter och man hinner knappt ut innan man ska in igen så detta var perfekt då jag fick lite längre tid på mig att hitta tillbaka till bromspunkter efter att inte ha kört här på nästan ett år.
Det tog några varv innan jag hittade rätt i körningen, men omkörningar fick jag öva gott på då vi var hela startfältet ute samtidigt. Karten kändes riktigt bra och jag kom mer och mer in i körningen för varje varv. Hade lite för mycket tryck i däcken så vi släppte något litet inför träning 2 och bytte till ett lite mindre munstycke i förgasaren. Hade 6e tid här, dryga 3 tiondelar efter den snabbaste.
Träning 2 - 10 min - Karten betedde sig fortfarande jättebra och jag förbättrade min tid med 3 tiondelar. Inte bara jag förbättrade min tid utan det gjorde även många andra och jag var nu 5 tiondelar efter den snabbaste, men min tid räckte fortfarande till och jag låg kvar som 6a efter avslutad träning.
Tidskörning - 10 min (8 min effektiv körning) - Vi behöll inställningarna på karten och slängde bara på nya däck. Jag gick ut sist och släppte en lucka till framförvarande för att kunna köra mitt eget race och slippa omkörningar, dock blev det lite trafik ändå och min tid var bara en tiondel bättre än på träning 2, trots nya däck! Hade för mycket fäste och tiden räckte bara till en 12e plats vilket gav mig startruta 12 i heat 1. Vi bytte till ytterligare ett mindre munstycke i förgasaren och släppte tryck i däcken inför heatet.
Heat 1 - 12 varv - Kom bra igenom första startkurvan ifrån min ytterposition men i nästa sväng gick jag in på innern för att komma förbi men en kart svängde in mitt framför mig så jag panikbromsade för att inte köra han i sidan. Vände runt mig själv 45 grader åt vänster och fick istället en annan karts frontspoiler under min så jag fastnade uppe på främre delen av hans kart. Efter några misslyckade försök att komma loss genom att bara "ricka" lite och sitta kvar i stolen gick killen jag var uppe på, upp ur sin kart och lyfte bort min samtidigt som jag var påväg upp och satte fötterna på asfalten. Det skulle jag inte gjort för när han slängde ner min kart fick jag den på min vänsterfot istället som vred sig och jag satt fast med foten snett vinklad och karten över. Jag blev kvar i karten och kunde nu varken resa mig upp eller få loss min fot! Trots mitt febrila viftande och pekande på min fot var det ingen som reagerade på hur länge som helst. Han som slängde ner karten hade satt sig i sin kart och var beredd på att köra iväg igen, tills han såg att min fot var under främre delen av karten och steg snabbt upp och hjälpte mig loss. Tack för det! Min fot (bromsfoten) var helt lealös och bara hängde så jag använde frambromsen till att ta mig in i depån och bröt därför heatet.
Studsade på ett ben in till tältet och fick efter många om och men av mig sko och strumpa för att avlasta foten litegrann. Hoppade vidare ner till ambulanssjukvårdarna och bad om att få foten lindad hårt, för att stoppa svullnaden. Så det gjorde dom samtidigt som dom frågade om jag verkligen skulle fortsätta?
- Jag har inte åkt såhär långt för att skada mig i första heatet och bryta tävlingen o åka hem?!
Fick den iallafall hårt lindad och efter en konversation med mamma så skulle jag ta av bandaget efter 10 min för att linda om det igen lite lösare för att inte stoppa blodet helt. På med sko och strumpa sen igen och så hoppade jag iväg och ställde mig i startruta 27 för att köra heat 2!
Heat 2 - 12 varv - Fråga mig inte om det var adrenalinet, men jag hade ingen som helst smärta i foten under racets gång utan jag bara körde. Låg från min 27e plats i starten någon meter efter för att undvika eventuella krascher och det fungerade. Blev en hel massa omkörningar och jag tog målflagg som 9a efter 12 körda varv! Tidsmässigt var jag 3 tiondelar efter den allra snabbaste, och endast en tiondel efter han som vann heatet.
Förfinal - 16 varv - Mina två heatresultat räknades ihop och gav mig startruta 18 i förfinalen. På mastervarvet i chikanen ner för fullfartsbacken skar föraren framför mig sin motor och tappade all fart. Jag slängde om ratten åt höger för att inte bränna rätt in i han, men min undanmanöver gjorde att jag brände rätt ut i gräset istället. SUCK!Snacka om osis. Missade däckstraven precis, "puh" så jag fick hoppat ur karten och vänt framvagnen rätt så jag kunde köra iväg igen, men nu låg jag ju tvärsist och ett halvt varv efter masterledet och skulle aldrig hinna ikapp för att återta min placering innan starten gick. Hoppades att någon funktionär såg att jag fick väja undan och att det var orsaken till min avåkning, men starten gick när jag var uppe i backen, hela rakan efter siste kart. Kul detta tänkte jag, men jag bet ihop och tog fram mina små horn i pannan och gasade lite extra istället, hade ju trots allt 16 varv på mig att ta mig upp i fältet. Sagt och gjort, målflagg tog jag som 8 och detta blev min startposition till finalen! Inställningarna behöll vi, men släppte lite tryck i däcken för att inte få för mycket fäste i den 20 varv långa finalen.
Final - 20 varv - Från min 8onde startruta i ytterledet tappade jag några kartar på insidan och kom ut ur startsvängarna som 10. Började göra lite omkörningar och försökte hålla tempot uppe då jag var hårt uppvaktad bakifrån. Efter 7 körda varv låg jag nu 7a och gjorde riktigt bra varvtider trots mina omkörningar och knuffar bakifrån. Tråkigt att säga att min tävling tyvärr också slutade här på sjunde varvet, då jag efter en omkörning fick en knuff från karten bakom och jag missade kurvan helt, karten bakom körde upp på mitt vänstra bakdäck och blev hängande. Tål inte att bli omkörd av en tjej elleeeer?
Vi blockade utgången av kurvan och en annan kart fick väja ut på gräset, men han hann inte riktigt styra undan utan träffade mitt vänstra bakhjul med sitt bakhjul och så kröktes min (och hans) bakaxel. TRÅKIGT eftersom jag under de 7 första varven i finalen hade satt 2a tid av alla, och det hade med all säkerhet gått ännu fortare om jag fått fortsätta från min 7e plats ännu längre upp i fältet. Jag försökte köra mot depån men det gick så sjukt långsamt och hoppade som fan gjorde det, så ledaren kom ifatt och för att vara på den säkra sidan och inte förstöra något genom att vara ivägen så svängde jag ut på gräset 2 kurvor innan depåinfarten där jag också fick ett litet utbrott innan jag satte mig ner och väntade på bärgningsbilen efter finalens slut.
Vad tar jag med mig från denna tävlingen?
- Vetskapen om att jag körde fort, att motorn fungerade som den skulle (den behövde "bara" 3,5 timme på sig innan den ville fungera som innan), och en svullen fot! Jag slapp gips som tur var, och därför blir det nu bara några dagars vila innan det är dags att träna lite i Helsingborg för att vara laddad inför SKCC 2 som går där den 22/5! Måste ta igen alla de poäng jag nu missade!
/QVICK