Racerapport SKCC 2 Helsingborg 22/5
Vi kom fram till Helsingborgs gokartbana strax innan klockan slog 07.00 på söndagsmorgonen och vi satte genast igång med att plocka ut tält, kart och verktygslådor för att förbereda inför dagens tävling. Efter förarsammanträdet kl 8.00 dröjde det inte länge förrän det var dags att ge sig ut på första träningen.
Träning 1 – 10 min – 28 kartar ute på banan samtidigt gjorde att många varv blev dåliga pga. omkörningar och min bästa tid detta pass kom på det allra sista varvet. Upplevde karten som obalanserad och hade lite dålig styrning, staget fram var löst och detta gjorde karten lite för mjuk i midjan så detta ordnades till träning2. Min bästa tid räckte till en 8onde tid under första träningen.
Träning 2 – 10 min – Karten kändes bättre men var ändå några tior efter och tempot måste ökas ett snäpp. Hade 10onde tid här.
Tidskörning 8 min – Vi valde att skippa nya däck denna tävling eftersom däcken jag körde på i Jönköping inte hade gått speciellt mycket. Större delen av fältet hade dock nya däck på… Missnöjd med farten på rakorna då jag här blev omkörd för lätt. Karten gick bra inne i partierna men vi bytte till motorn vi hade på i Jönköping inför heat 1 då min tid på tidskörningen inte var bättre än 18.
Heat 1 – 12 varv – Från min 18onde startruta på ytterspår kom jag iväg bra genom de första kurvorna och gick efter 12 varv i mål som 13onde.
Heat 2 – 12 varv – Under lunchuppehållet efter det första heatet började det regna lite smått men det hann trots allt torka innan heaten körde igång igen. Jag startade 13onde och när det var ca 5 varv kvar körde 4 kartar framför mig ihop rejält i en snäv kurva och blockerade hela banan och jag fick ta en chansning för att klämma mig emellan. Slog emot litegrann med vänster bakhjul och min första tanke var – fan nu krökte jag bakaxeln, men ut på rakan gick karten fint och jag kunde pusta ut och fortsätta köra för att gå i mål som 9. När jag kom in i depå upptäckte vi att min vänstra bakfälg hade gått sönder så pappa fick kränga av däcket och byta fälg. 2 bakfälgar sönder på 2 tävlingar… Inte så lyckat. När vi kom tillbaka till tältet hade tältet blåst halvt iväg och tagit med sig alla verktygslådor ner på marken så det var bara att börja plocka upp allting och fälla ihop det krokiga tältet innan det var dags för förfinal.
Förfinal – 16 varv – Startruta 9 och innerstart gjorde att jag kom iväg riktigt bra och låg runt 7a till en början! Höll kartar bakom mig inne i kurvorna men på rakan lyckades jag inte stå emot utan blev omkörd av ett flertal kartar på raksträckan. Kom i mål som 11 och min dåliga fart på rakan berodde till stor del på att vi körde för stort munstycke i förgasaren så till finalen bytade vi och gick ner två enheter i hopp om lite bättre toppfart.
Final – 20 varv – Startade efter min placering i förfinalen, alltså 11, och låg bra till fram tills efter 5 körda varv då det började regna. Jag tappade mycket och när det efter drygt 13 körda varv började torka så smått under vissa partier av banan fastnade jag bakom en förare som jag inte kunde köra om i kurvorna för att det var blött, och min fart på rakan inte var tillräcklig för att jag skulle kunna köra förbi. Med 2 varv kvar tog jag mig i kragen och dök på innern vilket gjorde att jag gick i mål som 12. Inte alls nöjd med detta resultat då jag hade hoppats på bättre.
Jag är ingen höjdare på regnkörning och att vi körde på slicks gjorde inte det hela lättare. Bara att acceptera läget och försöka att träna så mycket som möjligt på regn för att kunna hävda mig på mer än bara torr bana i fortsättningen. Slutresultatet för finalen gav mig istället en 11e plats totalt pga. att vinnaren blev diskvalificerad.

Nästa tävling blir SKCC 3 i Kalmar 12/6!
/QVICK
Träning 1 – 10 min – 28 kartar ute på banan samtidigt gjorde att många varv blev dåliga pga. omkörningar och min bästa tid detta pass kom på det allra sista varvet. Upplevde karten som obalanserad och hade lite dålig styrning, staget fram var löst och detta gjorde karten lite för mjuk i midjan så detta ordnades till träning2. Min bästa tid räckte till en 8onde tid under första träningen.
Träning 2 – 10 min – Karten kändes bättre men var ändå några tior efter och tempot måste ökas ett snäpp. Hade 10onde tid här.
Tidskörning 8 min – Vi valde att skippa nya däck denna tävling eftersom däcken jag körde på i Jönköping inte hade gått speciellt mycket. Större delen av fältet hade dock nya däck på… Missnöjd med farten på rakorna då jag här blev omkörd för lätt. Karten gick bra inne i partierna men vi bytte till motorn vi hade på i Jönköping inför heat 1 då min tid på tidskörningen inte var bättre än 18.
Heat 1 – 12 varv – Från min 18onde startruta på ytterspår kom jag iväg bra genom de första kurvorna och gick efter 12 varv i mål som 13onde.
Heat 2 – 12 varv – Under lunchuppehållet efter det första heatet började det regna lite smått men det hann trots allt torka innan heaten körde igång igen. Jag startade 13onde och när det var ca 5 varv kvar körde 4 kartar framför mig ihop rejält i en snäv kurva och blockerade hela banan och jag fick ta en chansning för att klämma mig emellan. Slog emot litegrann med vänster bakhjul och min första tanke var – fan nu krökte jag bakaxeln, men ut på rakan gick karten fint och jag kunde pusta ut och fortsätta köra för att gå i mål som 9. När jag kom in i depå upptäckte vi att min vänstra bakfälg hade gått sönder så pappa fick kränga av däcket och byta fälg. 2 bakfälgar sönder på 2 tävlingar… Inte så lyckat. När vi kom tillbaka till tältet hade tältet blåst halvt iväg och tagit med sig alla verktygslådor ner på marken så det var bara att börja plocka upp allting och fälla ihop det krokiga tältet innan det var dags för förfinal.
Förfinal – 16 varv – Startruta 9 och innerstart gjorde att jag kom iväg riktigt bra och låg runt 7a till en början! Höll kartar bakom mig inne i kurvorna men på rakan lyckades jag inte stå emot utan blev omkörd av ett flertal kartar på raksträckan. Kom i mål som 11 och min dåliga fart på rakan berodde till stor del på att vi körde för stort munstycke i förgasaren så till finalen bytade vi och gick ner två enheter i hopp om lite bättre toppfart.
Final – 20 varv – Startade efter min placering i förfinalen, alltså 11, och låg bra till fram tills efter 5 körda varv då det började regna. Jag tappade mycket och när det efter drygt 13 körda varv började torka så smått under vissa partier av banan fastnade jag bakom en förare som jag inte kunde köra om i kurvorna för att det var blött, och min fart på rakan inte var tillräcklig för att jag skulle kunna köra förbi. Med 2 varv kvar tog jag mig i kragen och dök på innern vilket gjorde att jag gick i mål som 12. Inte alls nöjd med detta resultat då jag hade hoppats på bättre.
Jag är ingen höjdare på regnkörning och att vi körde på slicks gjorde inte det hela lättare. Bara att acceptera läget och försöka att träna så mycket som möjligt på regn för att kunna hävda mig på mer än bara torr bana i fortsättningen. Slutresultatet för finalen gav mig istället en 11e plats totalt pga. att vinnaren blev diskvalificerad.

Nästa tävling blir SKCC 3 i Kalmar 12/6!
/QVICK
Kommentarer
Trackback