Racerapport Grande Finale Kristianstad 15-16/10
Säsongsavslutning och min första tävling i Kz2-klassen efter att ha lämnat Rotax klassen bakom mig för 3 veckor sedan. Hade innan fredagsträningen hunnit köra 4-5 gånger med min nya kz så jag var minst sagt nällad till att få köra lite på fredagen och hinna förbereda mig inför helgens tävling med ett ganska tungt startfält i klassen med många SM-förare. Tre pass fick vi på fredagen och det gick sådär. I det sista passet lät motorn lite "vissen" enligt lite mer kunniga personer i klassen så detta fick vi meka lite med under fredagskvällen.
Minusgrader under natten och lördagsmorgonen. Som tur var körde vi inte första passet (även den enda träningen innan tidskörningen) förrän strax efter kl 9, men träningen drog igång redan 7.30. Brrrr säger jag bara!
Enligt listan var vi 22 startande!
Lördag 15/10
Träning 1 - 10 min - Lite hackigt och ojämnt i början för min del, men tyckte mig ändå få till en hyfsad tid. Motorn lät fortfarande lite trött men det var inget jag varken hörde, märkte eller förstod mig på. Mitt huvud var fullt av andra saker och jag hade fullt upp med att köra. Vi har inte ens börjat laborera med inställningar på karten ännu... Lite nedstämd var jag ändå då jag visste att jag var långt efter täten och jag gick faktiskt aldrig och kollade hur jag låg till tidsmässigt - det var för plågsamt, haha. Blir en liten omställning där när man bytar klass och ger sig på att tävla så hastigt och att helt plötsligt inte vara så snabb längre.
Tidskörning 8 min - Nya däck vilket nu blev nytt för mig då jag inte kört på detta däckfabrikat med nya däck tidigare. Dock gick det inte riktigt som planerat, utan lite långsammare än på träningen. Motorn blev lite väl varm också vilket gör att den tappar effekt och jag körde därför in innan avflaggning. Tidsmässigt tror jag att jag hamnade 16, men alla körde inte så det är svårt att säga. Inför heaten blev vi uppdelade i A, B & C grupper och under lördagen var det två heat som skulle köras. Jag var i första och sista vilket betydde väääldigt lång paus emellan.
Heat 1 - 9 varv - Startposition 11! & så var vi där med stillastående start... Jag vet inte vad jag tänkte på riktigt men inte var det lamporna iallafall för när dom släcktes så stod jag kvar när alla andra körde. Whoopsie! Fick dock snart fart och kom ganska snabbt ikapp de kartarna som låg närmst framför. Kapade 3 tiondelar från tidskörningen och var lite snabbare än dom framför men tog mig aldrig om. Kom i mål som 12. Tidsmässigt var jag ca 1,2 sek efter den allra snabbaste vilket jag inte var nöjd med, men samtidigt så har jag kört Kz2 i två veckor och dom i mer än två år...
Heat 2 - 9 varv - Allt blev väldigt försenat och vi skulle varit ute och kört 17,30 men kom inte iväg förrän närmare 18,15 och då började mörkret att tränga sig på. Jag var ju inte så smart att jag bytte till klart visir heller så om jag såg någonting de sista varven? - Nej. Gjorde iallafall en bättre start nu och kom iväg tillsammans med resten av fältet men fort gick det inte. Hårt uppvaktad bakifrån och fick mig allt några tryckningar som var hanterbara, en stund iallafall tills jag fick en riktig tryckning precis i nedväxlingen och jag missade en växel och tappade två kartar på det tätt följt av en till så där låg jag nu näst sist och såg knappt 5 meter framför mig. Tidsmässigt gick det ungefär tre tiondelar långsammare nu än i förra heatet och jag visste att jag under morgondagen skulle ha mycket att hämta upp...
Söndag 16/10
En kall morgon och vi gjorde det lätt för oss genom att strunta i warm up;en som gick vid 8-snåret. Den var endast i 5 minuter och hade inte gett mig mer än lite däckslitage så vi tog en sovmorgon istället och laddade inför det tredje och sista heatet som gick 9.10.
Heat 3 - 9 varv - Nu möttes alla grupper och jag ställde mig i startruta 16 då mina två heatresultat från lördagen räknats ihop. Jag fick häng på kartarna framför, men även en hängades på mig. Efter endast några få varv körda får karten närmast framför mig sladd, och jag styr undan men samma kille som varit på mig under hela lördagen ligger tätt i bågen på mig och ger mig en sån kraftig smäll så att jag plöjer under karten framför och får den hängandes uppe på min frontkåpa så att den går sönder och att pedalerna kröktes lite lätt. Innan vi fått bort hans kart från min så var nästan ledaren ifatt så vi blev flyttade åt sidan på gräset och fick agera åskådare.
Inte kul att komma in i depå efter heates slut och se pappas min när han upptäcker skadorna på karten. Det blir lätt en dyr sport när man ska bli påkörd hela tiden av folk som tror att dom kan fortsätta köra i kz2 som de gjorde i de lite mindre klasserna. Påkörningen bakifrån var så kraftig så att fästet till bakbumpern hade böjt sig inne i rören och sånt sker inte direkt av en liten knuff. Jag blev förbannad och gick i depån för att leta upp den fjant som nu kört på mig hela helgen, men han var som försvunnen.
Förfinal 13 varv - På startgridden gick jag fram till han som kört på mig nu hela helgen och gav han några ord. Kändes mycket bättre efteråt. Bara för att jag nu var enda tjejen i klassen betyder inte det att man kan köra på mig hur som helst utan att få en liten bitch efter sig.
Iallafall - Jag startade 20 och gjorde ingen dålig start men killen jag innan start varit och pratat med fick kärringastopp i starten och blockerade då oss två närmst bakom, men iväg kom jag och var bra med i början men hade lite för mycket frambroms så i varenda kurva nitade jag frambromsarna och tappade hur mycket som helst. Blev lite förbannad på mig själv där, jag var ju "het på gröten" och ville köra uta h'vete, men gick ut lite väl hårt. Ställde lite snabbt om ratten vid sidan på karten för mindre frambroms och då började jag få upp fart och plockade in på de framför. Sista varvet var jag helt ikapp men kom inte om innan målgång. Några körde av under förfinalens gång och i mål kom jag som 16onde. Fick till rätt bra tider också, var snabbare än flera stycken som kom i mål före mig, och bara 0,5 sek tidsmässigt efter den regerande svenska mästaren. Inte fy skam!
Final 16 varv - Startade efter förfinalens resultat, alltså 16onde och i början blev det lite kaotiskt med folk som körde på varandra så en bakbumper hängde och slängde mest ivägen innan han tvingades bryta, men jag gjorde några goa omkörningar och hade bra kontakt med de närmast framför tills det var 6 varv kvar och fästet tog över och karten började vobbla i de snäva svängarna vilket tyder på för mycket fäste fram. Inget att göra åt detta så jag ändrade min körning lite och kunde ändå fortsätta göra hyfsade bra varvtider. I mål kom jag som 15onde, men blev senare uppflyttad till 14onde pga. en diskvalificering högre upp i listan.
Både jag och pappa kände oss nöjda över resultatet, och det enda jag hade hoppats på var att inte bli sist. Har aldrig riktigt haft höga förhoppningar när det gäller mig själv, och har svårt för att se mig själv som "duktig" men min självkänsla stärktes mycket i helgen då jag fick höra från många håll och kanter att det såg bra ut, att jag inte hade något att skämmas för och att det inte var väntat att jag skulle hänga med så pass bra som jag gjorde. Något jag också fick höra genom båda öronen var om jag blev trött. "Hur känns det i musklerna?" , "Orkar armarna med?", "Klarar du att hålla upp nacken?"
Mitt svar till er nu då: "Nej mina armar och händer orkade inte hålla kvar i ratten, och huvudet hängde och slängde i chikanerna - det var därför jag satt bästa tid i finalen på det 16onde och sista varvet."
Ärligt talat, bara för att jag är liten, och tjej, så betyder det inte att jag är klen. Det är väl klart att jag blev trött, det är bra mycket mer krävande att köra kz2 än Rotax, men det är inte så jobbigt så att jag inte kan hantera det. Så det så.
Nu är tråkigt nog säsongen slut fast det känns som att den precis börjat, men det är samma sak varje år. Nu ska jag ta det lugnt en vecka och umgås med resten av familjen då det blivit väldigt mycket karting de senaste månaderna. Man har ett liv utanför sporten också, iallafall andra halvan av året. Annars blir det en väldig massa träning för mig i höst för att vara redo när säsongen drar igång i vår igen och efter detta klassbyte känns det som att kommande säsong kommer bli lärorik, spännande, tuff och fartfylld! :)
/QVICK