Racerapport SKCC 7 Helsingborg 4/9
Efter en vecka full av regn och rusk var vädret på vår sida denna helg också, och vi fick fint väder med uppehåll under hela dagen. I Rotax Max var vi 30 förare som kom till start.
Träning 1 - 10 min - Allt kändes helt okej. Jag hade lite dåligt fäste bak men annars var jag nöjd med hur karten betedde sig och jag satte 8onde tid, drygt 0,5 sek efter snabbaste förare. Precis som föregående tävlingar så är alla förarna mycket jämna och nu var vi 5 kartar inom 4/100 av en sekund. "En fis på rakan" - ungefär så.
Träning 2 - 10 min - Mer luft i däcken runt om och vi satte även på aluminiumhubbar bak. Det gick riktigt fort de 4 första varven innan fästet blev lite för bra och det istället började gå lite tungt, drygt 3 tiondelar långsammare per varv så jag gick in i depå för att pappa skulle släppa luft men han var någon annanstans och trodde att jag inte skulle köra mer så han hämtade vagnen och när jag såg det var det bara att bege sig ut igen på de sista 2 varven innan avflaggning. Körde iallafall 3 tiondelar fortare detta passet och hoppade istället upp till 7e plats, 3,5 tionderlar efter den snabbaste. Återigen är det riktigt jämnt med endast några få hundradelars skillnad mellan föraren på 5e resp. 10onde plats.
Tidskörning - 8 min - Inga sprojtans nya däck för mig denna tävlingen utan jag körde med de däcken vi hade på förra tävlingen i Växjö. Jag körde dryga tiondelen fortare nu än på träning 2, men nya däck tycktes göra susen för nu var det många före mig i resultatlistan och jag tappade ner till 11e plats. Inget att göra mer än att kriga i heaten!
Heat 1 - 12 varv - Innerstart och jag kom iväg bra fram mot första böj där det inte gick så bra längre. Fick en rejäl tryckare bakifrån som gjorde att jag vände rakt ut på gräset och kom ut igen som näst sist så det var bara att börja kriga för att ta mig upp i fältet. Kom i mål som 18onde och min tid var nu 3 tiondelar ifrån snabbaste kart.
Heat 2 - 12 varv - Blev några fler omkörningar från min position längre bak i fältet och jag tog mig upp till 13onde plats tills jag hamnade bakom en förare som var 5-stjärnig på att stänga så jag kom också i mål som 13onde.
Förfinal - 16 varv - Mina två heatresultat räknades ihop och till min stora förvåning (och glädje) gav det mig startruta 13 i förfinalen. Starten gick smärtfritt och jag låg runt 11-12 när jag efter 4 varv får teknisk flagg då min bakbumper hade lossnat (antagligen av en påkörning bakifrån eftersom bulten hade gått rakt igenom). Jag fick bege mig in i depå där pappa kom rusande för att stripsa ihop den igen men tyvärr hann vi ej få ihop det innan ledaren följt av hela fältet hade passerat så det var bara för mig att slå av tändningen och nöja mig med att bli sist i förfinalen. "Nu är det kört" var den första tanken som flög igenom mitt huvud för jag vet hur svårt det är att ta sig upp till en hyfsad placering och poäng när man får börja finalen längst bak i fältet. Jag kände helt enkelt bara för att packa ihop och åka hem då jag aldrig tycks drabbas av något annat än motgångar och otur. Att välja bryt ihop före bit ihop kändes just då väldigt lockande innan jag faktiskt förklarade för mig själv att jag ju inte är en sådan person som ger upp. Efter stöttande ord av familj och vänner så var jag laddad inför finalen som jag startade i från 28onde startruta. Bit ihop!
Final - 20 varv - Starten gick och jag kom igenom helskinnad men fältet sprider ut sig mycket snabbt och det gäller att inte låta luckan fram bli för stor så jag påbörjade jakten på placeringar! Efter drygt halva finalen steg min motortemp upp på 70 grader, och innan jag visste ordet av det så var den uppe och vände på 73 grader. Jag och pappa har en liten "gräns" på 75 grader- överstiger den det så är det bryta som gäller, men som tur var så blev den aldrig så varm utan jag fortsatte och efter 20 körda varv tog jag målflagg som 15onde, 13 platser upp från min startposition vilket jag ändå kunde känna mig hyfsat nöjd över. Synd bara att jag inte kunde fullfölja förfinalen som med all säkerhet hade gett mig bättre startposition i finalen, vilket i sin tur gett mig chans att kriga om placeringarna högre upp där jag faktiskt egentligen borde vara och kriga istället för att öva omkörningar längre bak i fältet som jag nu gjort i de flesta racen. Visserligen är det också bra men det är inte utav den anledningen som jag tävlar.
Med detta sämre resultat och färre poäng, åkte jag bak några platser i SKCC-tabellen och nu gäller det verkligen att jag är på hugget nästa tävling som är avslutningen i SKCC -serien, vilken även blir den sista tävlingen för mig i Rotax Max klassen. 24/9 är det dags och Kristianstad är the place to be.
/QVICK