Racerapport Klippan Cup 8/4
Tävlingen som kartingsverige gått hela vintern och sett fram emot. Det har under vintern planerats, laddats, putsats, tränats längre ner i Europa, kanske köpts nya motorer, chassin eller hjälmar som man ser fram emot att visa upp. Klippan Cup är tävlingen då säsongen går igång och man äntligen får vistas ute på banan igen och göra det som ligger en varmast om hjärtat - köra kart.
Min andra tävling i klassen Kz2 och jag hade mer kött på benen nu än vad jag hade under Grande Finale i höstas då jag endast fått två veckor på mig att ställa om från Rotax Max till att hoppa ner och köra i en Kz2.
Under lördagsmorgonen såg vädret inte särskilt lovande ut då det var snö under träningarna men allt eftersom så kom solen fram och bjöd på en fin tävlingsdag för klasserna som tävlade. Söndagen och tävlingsdag för mig var perfekt med sol redan under träningarna och det såg ut till att bli en mycket fin dag.
32 stycken startande i Kz2 klassen vilket betyder att över 10 stycken inte dök upp.
Träning 1 - 5 min - Endast kort tid att försöka hitta rätt i körningen och jag skulle köra in en ny kolv så de 2-3 första varven var lugna. När jag sedan börjat få upp temperaturen i både däck och motor och börjar kunna gasa på så krokar två kartar iop framför och sumpar mitt varv då jag får ta det lugnt för att snirkla mig förbi. I nästa kurva blev det helt plötsligt jättehalt och jag trodde att jag fått punktering då det fortsatte vara halt i kurvorna resten av varvet så jag körde upp strax innan avflaggning, men det visade sig att det var en annan kart som hade läckt ut vatten från kylaren över hela banan. Träning 1 blev alltså endast inkörning av kolven för mig då jag inte ens hann försöka att sätta en okej tid och jag hade mycket mer att ge än såhär. Tiden blev 13, men halva fältet fick ingen tid på listan tack vare strömavbrott.
Träning 2 - 10 min - Här kändes det bättre men det började bli riktigt mycket fäste i banan. Jag körde in i depån och fick släppt ut lite luft vilket gjorde det lite bättre men hade ändå problem med att karten vobblade och hade även lite överstyrning. tidsmässigt var jag nu 18 och har en hel del att hämta under tidskörningen.
Tidskörning - 8 min - Nya däck på, magnesiumhubbar bak och lite smalare fram. Fram kändes karten riktigt bra och hade inga problem längre med överstyrning, hade möjligen lite för lite fäste bak. Mina tider på mychron;en var inget bra och jag var besviken när jag kom in i depån att jag inte klarade att köra mer än två tiondelar snabbare än på träning 2, trots nya däck. När resultatlistan kom upp visade det sig dock att min bästa tid på transpondern var 2 tiondelar bättre än den jag fått på mychron;en, vilket är pga att de klockar på olika ställen av banan och jag möjligen kan ha haft lite trafik under den del av banan där min mychron klockade. Hade 7 tid i min grupp och 15/32 totalt vilket jag var nöjd med! Jag körde 4 tiondelar snabbare än på träningen medans det nu gick lite långsammare för täten. Låg ungefär 7-8 tiondelar efter snabbaste tiden.
Heat 1 - 12 varv - Startruta 8 och nu stillastående start. Jag hade övat stillastående starter kanske totalt 4 gånger detta året och kände mig ganska grön på detta då det inte blev så mycket tester i höstas heller, nästan bara starterna under Grande Finale. Karten framför mig stod snett i starten och fick sedan stopp när lamporna släcktes så jag tappade lite på att byta spår och komma förbi under uppväxlingen när lamporna släckte men det gick bra ändå. Var inte jättelångt efter toppen utan hängde på rätt bra tidsmässigt och tog mig i mål som 8.
Heat 2 - 12 varv - Startade 8 och missade starten helt och hållet... Jäkla gröngöling... Tappade nu ner till 10onde men tidsmässigt låg jag på samma tider som förra heatet medans toppen tappade och körde lite långsammare.
Final - 20 varv - Jag startade från 18onde startruta vilket mina resultat i heaten bidragit till. Dock var det många som ansåg heatuppställningen vara fel då man ska delas in i grupper så att alla ska möta alla, men istället mötte man bara samma förare i båda heaten vilket inte blir rätt. Jag hade en hel del förare som i rutorna framför mig som jag kört snabbare än under tidskörningen, endast pga att jag hamnat i den snabbare gruppen av förare i heaten.
32 kartar ute samtidigt och från min 18onde ruta missade jag återigen starten ganska mycket. Såg kartar susa förbi på innerspåret i långböjen framför depån så jag höll mig på yttern och drog förbi 3-4 stycken där istället och lade mig på innerspår i nästa kurva. I tredje kurvan, 180 gradiga svängen innan långa rakan grötade det ihop sig helt och blev kaos. Kartar var uppe och klättrade på varandra framför mig och att ligga i mitten i ett sådant här läge är väl ingen drömposition... 3-4 kartar i bredd och alla vill in först gjorde att det blev tvärstopp och jag får en smäll bakifrån, åker fram i stolen och kör på karten framför som jag i min tur kör upp på och fastnar med framdäcket innanför hans bakbumper. Karten bakom mig kör vidare upp på mig, rakt in i ryggen och fortsätter sedan över motor och knäcker min tändhatt och även stiftet. Böööööööh sade det och här slutade finalen för min del.
- Snacka om kaos! 5-6 kartar stillastående, på fel håll men endast jag + en till kunde inte fortsätta så karten hamnade på gräset och jag bredvid som åskådare. Så besviken, ledsen och missnöjd över att jag inte fick köra. Jag ville verkligen köra och kämpa för placeringar nu när jag trots allt hängde med såpass bra. Smällen var ganska kraftig och när det tog tvärstopp och jag åkte framåt i stolen fortsatte karten bakom rakt in i ryggen på mig och small mig in i högersidan av ryggen så jag tackar idag mitt revbensskydd att det inte small några revben. Blir inga tunga lyft för mig i veckan då det vid lättare lyft och ansträning känns att jag blivit överkörd och redan till helgen är det nya tag i Kristianstad som gäller på första deltävlingen i Sydsvenskan serien.
Räkna inte bort mig, en drake reser sig endast i motvind!
Startuppställning heat 1
/QVICK