Racerapport SKCC 1 - Kristianstad 15/4

Sydsvenskan seriens första deltävling för säsongen där småklasserna körde sina race under lördagen och vi i de större under söndagen. Fint väder hela helgen vilket var trevligt då det blev en lång tävlingsdag med mycket körning. Första gruppen körde sin träning strax efter 8.00 under söndagsmorgonen och sista finalen gick strax innan 18.30.
Totalt var vi 18 stycken i Kz2-klassen!

Träning 1 - 10 min - Skönt mer med tid att hitta rätt än under första träningen på Klippan cup som endast var 5 minuter. Minnet sedan Grande Finale i höstas var inte så bra gällande växel - och spårval så detta passet körde jag på för att hitta rätt. Upplevde karten som lite hal men annars kände jag att det mesta fanns att hämta i mig själv och att jag kan köra fortare än såhär. Min tid räckte till 8onde plats.

Träning 2 - 10 min - Nu gick det lite bättre men jag trivdes ändå inte riktigt med hur karten kändes. Fortfarande lite halt och även dåligt varvtal på motorn som inte kändes lika rapp som vanligt på långrakan och lät inte lika vass heller. Kapade två tiondelar från första träningen, men övriga körde också lite fortare. tiden räckte till 9onde.

Tidskörning - 8 min - Bytade till mindre munstycke i förgasaren och satte på nya däck till tidskörningen och det kändes bättre och gick fortare men jag var ändå en bit efter samt att motorn ändå ligger på på tok för lågt högsta varvtal. Tiden räckte till 8onde plats vilket då även blir min startruta i det första heatet.
Efter lite stalltips och funderande kring vad som gjorde motorn svag hittade vi massa ludd och skit i bensinfiltret vilket verkade vara en anledning till att motorn gått så "visset" och känts svag för under heatet kändes det bättre. 

Heat 1 - 10 varv - Från 8onde startruta gjorde jag en bra start men den framför gjorde det inte så jag tappade någon på innerspåret och hamnade sedan bakom en lite långsammare förare som jag var för mesig för att ta mig om trots att jag vid flera tillfällen kände att "fan där kunde jag bromsat mig förbi"... Orutin och osäkerhet kan man väl kalla det. Istället blev jag omkörd och låg nu nere på 10onde plats innan  jag tog mig själv i kragen, tuffade till mig lite och tog mig om dessa två igen och körde i mål som 8. Tidsmässigt var jag ca 1 sekund efter ettan som var allra snabbast med god marginal ner till 2an som jag var ca 7 tiondelar efter.

Heat 2 - 10 varv - Återigen 8onde startruta och efter en riktigt bra start kom jag iväg som 5a efter det att två kartar framför kört ihop lite. Jag hängde på ganska bra men tappade efter något varv ner till 6e plats som jag höll in i mål. Synd för mig att detta inte var finalen för det hade varit gott! Satte bästa tid ganska tidigt under racet och mot slutet blev fästet lite väl mycket så detta fixar vi inför förfinalen som blir några fler varv.

Förfinal - 13 varv - Startade från 6e ruta och låg 6a ett tag men hade inte riktigt bra fart. blev omkörd och fick sedan bra häng på han och helt plötsligt gick det 6 tiondelar fortare, bara så helt utan anledning. Vet inte ens vad det var jag gjorde annorlunda om det var lite mer jävlaranamma, bättre spårval eller bara det att jag fick någon lite snabbare framför som gjorde att jag körde bättre. Gött kändes det iallafall och i mål kom jag som 7a och får nu innerspår för första gången på dagen till finalen! Nytt för i år är att resultatet även från förfinalen räknas in i serien så jag fick med mig ganska bra poäng härifrån!

Final - 16 varv - Gjorde återigen en bra start från min 7e startruta (börjar ju nästan bli lite bra på det nu!). Låg 6 ett tag men körde helt enkelt inte tillräckligt fort och var uppvaktad bakifrån under de första 3-4 varven innan jag blev omkörd först i en kurva och sedan kom en till någon kurva efter. Öppnade mig lite för mycket på innerspåret vilket bjöd in till omkörning, men samtidigt kan jag inte ligga och stänga ett helt race för det är inte snabbspår och då tappar jag ändå på det. Annars hängde jag på dessa två under hela resterande delen av racet och vi körde ungefär lika fort. Kom i mål som 8 med stor lucka bak. Tidsmässigt var det helt ok. 1an var överlägsen med 6 tiondelar bättre varvtid än 2an och tidsmässigt var jag ca 6 tiondelar efter han som blev 2. Vet att jag har mycket kvar att hämta i mig själv vad gäller körning, men även att hitta rätt inställningar i chassiet så jag tror att detta med lite träning kan bli rätt bra i slutändan ändå! Bara till att nöta, nöta och nöta.


image description
Pappa mekar
image description
Jag gillar läget efter morgonens två träningar
image description
Startuppställning inför finalen

Är ganska nöjd med tävlingen och särskilt att jag lyckades få rätt på starterna för det var jag väldigt nervös över med tanke på hur dåliga starter jag gjorde i Klippan. Vi justerade kopplingen litegrann så att den tar lite tidigare, vilket kändes mycket bättre trots att jag inte hunnit testa några starter sedan Klippan Cup. Imorgonbitti åker jag till Nice och landar igen i Köpenhamn på lördag vid 16-tiden och då ska jag bara hem och hoppa in i bussen igen som då går mot Kalmar och SKCC 2. Lång resa dit och vi lär inte vara framme förrän sent den kvällen men jag kan alltid sova påvägen upp!
Nu ska jag njuta av att komma iväg på semester och få åka till Monaco under en dag och gå där de kör Formel 1 racet, kolla runt och bara lapa i mig massa inspiration och motivation!
DOCK har jag blivit riktigt förkyld och idag efter jag varit på utbildning kom jag hem helt utmattad, väldigt illamående och med en dryg huvudvärk så jag slocknade en stund i soffan. Har inte ens packat än så det måste jag göra nu innan jag förlitar mig på att en natts sömn gör mig frisk!


/QVICK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0