Racerapport SKCC 2 Kalmar 23/4

Efter min lilla semester i Frankrike som jag kom hem från på lördagen ca 18.00 var det bara att packa upp och kliva vidare in i bussen för en lång tur till Kalmar och Sydsvenskan seriens andra deltävling. Vi körde i non stop hela vägen upp och kom fram ca 23.30 på lördagskvällen. Söndag blev det tidig uppstigning för att lasta ut alla sakerna och börja förbereda inför en lite kortare dag än förra deltävlingen då det var mindre startande i alla klasser den här dagen. I KZ2 var vi 13 stycken som kom till start.

Träning 1 - 10 min - "Ny" bana för mig då jag aldrig kört här i Kz2 så det var lite svårt med både spår och växelval men det gick ändå ok! Väldigt halt dock och det gick inte särskilt fort men kände att det nog skulle kunna ordna upp sig. Enligt listan var min tid 7 men ettan (som för övrigt inte var snabbast) hade fått en riktig kanonartid som var över en sekund snabbare än tvåan, vilket inte riktigt stämde så jag ignorerade resultaten från träning 1.

Träning 2 - 10 min - Pumpade i ett hekto i däcken runt om och bytade munstycke i förgasaren. Det kändes helt klart bättre, men hade fortfarande lite för lite fäste. Tiden räckte till 6 och jag var ca 1 sekund efter den snabbaste.

Tidskörning - 8 min - Nya däck och nu gick det betydligt fortare! Fick häng på en snabb hemmaförare som jag hängde på bra under största delen av banan men märkte sen direkt vilka kurvor jag tappade i då jag hade problem att hitta rätt i körningen just i det partiet. Fick bäst tid i början av tidskvalet sedan blev det lite för mycket fäste bak och det tryckte på vilket gav mig understyrt mot sista halvan av passet. Tiden räckte till 4e plats med 6,5 tiondelar upp till ettan, men bara 2 tusendelar ner till 5an följt av ett litet hopp ner till 6an på 3 tiondelar. Släppte lite tryck i däcken inför heaten som är några varv mer.

Heat 1 - 12 varv - Startade 4 och 2an som stod just framför mig gjorde en lite sämre start och jag tappade då två stycken på innerspåret, men tog mig om inom ett par varv och skapade en skön lucka bak på ca 3 sekunder och behöll min 4e plats. Tiderna var sämre nu, dock kunde jag inte begripa vad det berodde på, om vi släppte för mycket tryck i däcken eller vad... gick upp 0,5 hg runt om igen till nästa heat. Blev kallt i luften och på banan.

Heat 2 - 12 varv - Startade 4 och återigen gör karten framför en dålig start (inte samma person nu dock). Tappade flera stycken på innern och hamnade bakom en förare som kasade över hela banan och jag hade mycket svårt att ta mig förbi samtidigt som jag blev uppvaktad bakifrån av långsammare förare och tappade på de som låg framför. Tog mig tillslut om och började jaga ikapp den luckan jag fått fram till nästa kart som jag planerade att köra förbi men jag mesade (!) och tog mig aldrig om. Måste börja våga bromsa mig förbi på innern. Han öppnade vid flera tillfällen och jag var snabbare men är en sån mes och tänker att "nej jag är inte tillräckligt nära" för att sekunden efter upptäcka att "fan jag hade kunnat bromsa mig förbi där" - och detta upprepade väl sig en sådär 10 ggr under de tre sista varven ?! Blev 6 i mål och nu körde jag ännu långsammare. Vet inte vad som hände men nu är det fler varv i förvinalen så vi blev tvungna till att släppa däcktryck igen, + att det är ytterligare fler varv att köra i förfinalen och solen kom fram.

Förfinal - 16 varv - Fick startposition 4 igen efter mina två heatresultat. Gjorde ingen bra start denna gången, det körde ihop sig och jag fick direkt en smäll i bakre vänstersidan. Tappade ett antal platser direkt och hamnde i en klunga som jag försökte ta mig om. Vid inbromsning i en tvär kurva bromsade jag lite senare än karten framför och råkade köra han rakt i bakbumpern och han vände runt. Tänkte att nu jäklar får jag svartflagg men det blev till en varning som jag var helt 100 på skulle ge mig ett tidstillägg på 6 sekunder. Hittade inget flyt alls i körningen och kom aldrig riktigt ifrån klungan så jag kunde börja jobba med tempot och hitta flytet. Näst sista varvet tappade jag ner till 7e plats pga en jäkla skitmiss (förarmiss av mig) och blev därför 7 in i mål. Fick 3 sekunders tidstillägg (finns det ens i regelboken?!) haha, men lyckades ändå behålla 7e platsen då jag hade en lucka bak på mer än 3 sekunder. Smällen i starten gav mig en krökt bakaxel och en söndrig bakfälg så pappa fick meka och som tur är har vi alltid extra av allt med oss så bakaxeln bytades och en ny reservfälg sattes på. Kanske inte så konstigt med krökt bakaxel att jag inte körde särskilt fort nu i förfinalen och kunde ta mig förbi den klungan jag fastnade i?!
Direkt efter att jag kommit in från förfinalen gick jag till föraren jag körde på och bad om ursäkt. Det värsta jag vet är att köra på någon och det skulle aldrig falla mig in att "putta" någon i sidan eller där bak för att kunna plocka en placering. Jag kände mig jättedum och fick så dåligt samvete då jag vet hur jäkla arg, ledsen och sur jag blir när folk kör mig av banan (har hänt mååååånga gånger). Det sista jag vill är att förstöra tävlingen för en annan förare.

Final - 20 varv -
Startade från 7e rutan som nu blev på innerspår men närmast mitten av mittlinjen i banan vilket betöd att jag hade 2 st långa förare snett framför mig till höger där även startern stod - på gräset - mitt i skotthålet. Jag såg alltså inte flaggan när starten gick. Jag menar, hur dumt är det inte att stå på GRÄSET när man ska starta? Är det inte en självklarhet att alla ska kunna se flaggan och att startern därför står uppe på en pall, i ett torn eller på en däckstrave - vafan som helst?! Vanligtvis är det ljusstart och de sitter ju högt upp över banan så att alla ska kunna se, varför står då denna man med flagga på plan mark? Känns ganska så ogenomtänkt.
Iallafall - jag missade ju då starten helt och jäkla hållet och kom iväg sist. Härifrån blev det mest skit och jag var ju såklart toksur över min skitstart då jag visste att jag inte var så snabb att jag skulle kunna återta min startposition i första taget. Fältet sprider ut sig väldigt snabbt, speciellt med tanke på att det ofta blir klungor som försämrar varvtiderna med ibland flera sekunder. Jag körde om ett par stycken och tog mig ifatt denna klunga med förare som varit långsammare än mig hela dagen och skulle påbörja min väg upp genom fältet under de 16-17 varv som var kvar hade jag tänkt... Gick väl sådär. Plötsligt i en av hårnålarna bromsar föraren framför mig på sig och snurrar mitt framför mig så jag panikbromsar, för att inte köra han i sidan. Låser hjulen och motorn stannar för att jag inte var tillräckligt snabb att hålla in kopplingen. Såklart vände jag ju mig själv och hamnar med näsan åt fel körriktning INNAN hårnålen vilket gav mig ca 30 sek att hoppa ut ur karten, vända den någorlunda rakt och sen då svänga runt i hårnålen samtidigt som jag skulle putta igång mig själv... Ja men jo tjena min kart väger alltså över 115 kg och det är ju inte så att jag har servostyrning på den direkt. Får helt enkelt lyfta den där bak till rätt riktning och sen då börja putta. Fick igång den och hoppade i... Den stannade såklart och ca 5 sek senare kommer ledaren och nu var jag över ett varv efter så det var bara att rulla vidare ut på gräset och agera åskådare för andra gången på 3 tävlingar. Inte så skoj och jag skämdes som en hund över att jag inte kom igång igen. Ville inte visa mig överhuvudtaget, inte kolla på resterande finaler eller stanna på prisutdelningen. Jag ville bara hem och gömma mig under mitt täcke och glömma att detta överhuvudtaget hänt. Jag hatar att misslyckas, särskilt eftersom tävlingen började så lovande för att sedan bara sluta så dåligt. Till min "fördel" så fick en förare bryta innan finalerna samt att 2 st blev stående innan mig (jag var inte ensam på gräset vilket kändes lite bättre) så jag blev inte helt sist men inte så långt ifrån. 10onde plats stod det i resultatlistan (som för övrigt pappa fick gå och kolla då jag inte ville visa mig bland folk) och lite sämre poäng än vad deltävlingen i Kristianstad gav mig.





Bättre lycka nästa gång säger man väl.
13/5 är det dags för deltävling 3 i Wäxjö. Även detta blir "ny" bana i Kz2 för mig, men jag har kört fort i Rotax här innan så förhoppningsvis kommer jag lika snabbt in i körningen där som jag gjorde i här i Kalmar. Ska försöka att inte bli stående här då denna banan är väldigt kort och ett varv går på 38-39 sekunder så det blir inte mycket tid att starta igång och köra om man skulle hamna åt fel håll. Vi ska även laborera lite med karten till dess för att försöka optimera chassiet så mycket som det går. Jag vet att jag kan köra fort om inställningarna på karten blir rätt, men vägen dit är svår...



/QVICK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0