Race rapport SKCC 6 Lidköping 18/8

Under fredagseftermiddagen började vi resan upp mot Lidköping. 4,5 timme senare var vi framme och kunde kolla lite när andra förare tränade i kvällssolen på denna internationella bana som jag aldrig varit på tidigare. Häftig bana, omtalad med sin tunnel som man både kör över och under, samt chikaner utformade på ett sätt som jag aldrig sett någon annan stans. 21 startande i Kz2, lite större startfält än vanligt i SKCC-serien.
 
Träning 1 - 10 min - Regn hela natten och morgonen, alltså regnkörning. En bana jag aldrig tidigare kört på och så regnkörning vilket jag inte behärskar särskilt väl. Svår och teknisk bana och i regnet blev varje kurva en överraskning. Det gick inte fort och jag körde inte bra heller, det var helt enkelt svårare än jag trott att lära sig en ny bana på regn. Fick använda ettans växel lite för ofta så vi drevade om inför andra träningen . Måste lära mig att våga lita på materialet och hålla i viket jag tycker är svårt, får helt enkelt ta det för vad det är. Jag behöver ju regnträning...
 
Träning 2 - 10 min - Fortfarande långt efter men jag kapade 2 sekunder från första träningen. Låg på betydligt bättre men måste ändå fortsätta pressa. Ändrade drevningen ännu en gång.
 
Tidskörning - 8 min - Nästan skrattretande vad jag kör långsamt! Negativa klubben anser det vara omöjligt att köra på regn här (jag då alltså). Efter detta ändrade vi om chassiet helt, spände alla stag och satte på längre hubbar bak. Det är ju inte direkt som att jag har något att förlora...
 
Heat 1 - 10 varv - Startade 20 och låg 19 tills jag vände runt mig själv i det blöta, håll motorn igång och kom iväg sist. en framför blev stående och jag blev 20onde i mål.
 
Heat 2 - 10 varv - Startade 20 igen och gjorde en bra start, kom iväg bra för att i första kurvan åkte en hel del förare av och jag tyckte mig se fler kartar körandes ute på gräset än på asfalten... In på andra varvet blev jag vänd och tappade några platser, var snabb in med kopplingen och höll motorn igång så jag kunde köra iväg men låg nu sist. Blev 17onde i mål pga en del avåkningar.
 
Förfinal - 13 varv - Startposition 21 - alltså sist i fältet. Jag tog det lugnt i starten för att folk körde av lite hur som helst. Det örjade torka upp och bli något sånär torrt på innerspåret, alla körde på regndäck som när vi kom in i depån var helt slutkörda. Jag hade under racet plockat några placeringar och kom in på 14onde plats. Det här underlaget gillar jag betydligt bättre än hel-blött. Kommer det inte mer regn nu så blir det garanterat ett set nya slicks till finalen, nya slicks var allt vi hade med tanke på att ett set nya däck alltid är med till varje tävling och dessa låg nu oanvända efter en dag av bara massa regnkörning. Kände mig ändå ganska laddad inför en torr final, i förfinalen lyckades jag komma före de jag behöver för mästerskapets skull så jag hade planerat att göra samma sak i finalen och få med mig ännu fler poäng. Spännade.
 
Final - 16 varv - Precis som jag hoppats på, slicks under hela finalen men nu var det bara för mig att försöka hitta rätt i körningen på torrt så snabbt som möjligt. Hela dagen blev det att anpassa sig efter regnet och hitta rätt i regnkörningen så nu blev det ännu en utmaning att lära sig banan igen, på torrt... Startade från 14.onde ruta och gjorde en sån grym start men eftersom vi alla bara står stilla på led nu förtiden och inte i zick-zackade rutor som tidigare år så blir man liksom låst bakom den framför. Har alltid en förmåga att hamna bakom förare som inte riktigt är lika snabba iväg som vad jag är och då blir det bara pannkaka av allt och jag får ligga lågt och acceptera att det inte går att plocka placeringar halvägs ute i gräset, vilket var den närmaste genvägen förbi jag kunde ta... Iallafall så tog jag mig igenom hela racet trots en halv-vändning och lite tryckningar under de första varven. Gäller att hålla tungan rätt i mun där och vara beredd på allt. Jag såg kartar lämna banan som på löpande band ett tag, misslyckade omkörningar blev till ihopkörningar och det finns förare som borde hålla sig till folkrace, vilket säkert fler än jag kan hålla med om. Tror att de flesta antagligen vet vem jag syftar på också, och I will pay back some day. Låg ganska så ensamt efter halva racet kört och kunde njuta av att köra på en fantastiskt rolig bana, som var MYCKET roligare på torrt än i det blöta. Det gick fort och upp på krönet över tunneln så lättade man lite från asfalten för någon tiondels sekund precis innan det var dags att trycka på bromsen och köra in i en snabb höger-vänster-chikan ner för backen igen. Häftig känsla!
Jag låg 12 och med tre varv kvar började jag plocka sekunder på karten framför som hade problem med överhettade bromsar. Sista varvet ut på start och mål låg jag hela vägen upp i bågen på honom men då tog vi också målflagg så jag fick nöja mig med en 12e plats. Ett varv till och jag hade kommit i mål som 11 och fått några fler poäng med mig hem, men jag återigen före de jag behöver för mästerskapets skull och hoppas kunna göra om detta under de tre deltävlingar som är kvar.
 
Nästa race i serien blir SKCC 7 i Uddevalla 1/9. Också detta en bana jag aldrig tidigare kört på så jag väntar mig inget stordåd men kommer naturligtvis att kämpa så hårt jag bara kan för att plocka med mig välbehövda poäng. Efter att nu ha kört med båda mina två MS-chassie under säsongen så har vi bestämt oss för att byta tillbaka till det jag började säsongen med. Trots att jag inte kört KZ2 mer än 5 gånger innan Grande Finale i Kristianstad förra året så lyckades jag prestera och köra bättre än vad någon hade förväntat sig. Jag kan ärligt säga nu att jag har utvecklats som förare under detta året och ju mer körning jag får i kroppen, desto mer växer jag in i klassen och lär mig hantera karten på ett bättre sätt. Jag bytte ju rörhög innan SM i Järnfälla och sedan dess känns det som att vi har gått bakåt i utvecklingen, och körningen har inte alls känts som tidigare så just för tillfället är den gamla rörhögen nylackerad i garaget och väntar på att bli ihopmonterad ikväll för att imorgon bär det av till Uddevalla!
 

Tog inga bilder i Lidköping, dessa är från träning i Klippan.
 
 
/QVICK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0