Söndag

Min helg startade i fredagskväll ute i garaget med pappa. Karten skulle fixas lite innan körträning på lördagen. Riktigt bra väder fick vi, och vi var en hel del KZ2 som tränade vilket är kul, få lite matchning istället för att bara ligga och harva runt själv. Vi började med att köra på SM-däcken som jag körde både på SM, samt att jag tävlade på dem i Malmö förra helgen. (Tävlingen där gick förövrigt så jäkla dåligt så jag överväger att inte ens skriva en racerapport) I Malmö såg mina däck rent ut sagt skitdåliga ut efter varje gång jag kört och jag fick ingen som helst kontroll på bilen. Det gick alldeles för långsamt och när jag kör så fort och bra jag kan, och jag ändå är så pass långt efter, så blir jag "jätteliten" och går och gömmer mig för omvärlden. Skämdes riktigt över hur dåligt det gick, och hur dåligt jag körde. Nu var det inte riktigt så att det var jag som körde dåligt, eller jo delvis, men mest för att karten inte gick att få någon ordning på. Mer om det strax.

 

Tillbaka till gårdagens körning. Som sagt, däcken vi körde på i SM satt på i Malmö under tävlingen och vi började träningen igår med dessa på. Sjukt dåligt, överallt. Dålig styrning, dåligt fäste runt om och ingen balans. Ojämna tider och missade inbromsning och kurvtagning hela tiden. Kändes inte så bra för psyket det heller... Vi hade ett annat set däck med, som var ett set vi tränade på under SM-veckan innan själva tävlingen började. Det enda vi gjorde var att sätta på de här däcken (som var minst lika slitna) och sen ut i nästa pass igen.
Vad hände?
- Det gick 8 tiondelar fortare. Körningen kändes bra, tiderna var mycket jämnare och balansen i bilen var betydligt bättre.
Slutsats? -
Hade vi gjort som de övriga i startfältet i Malmö och satt på nya däck istället för att tävla på ett set gamla, så hade jag tidsmässigt legat 3-4 i Malmö (om man räknar att jag hade kört 8 tiondelar bättre, men antagligen mer eftersom dessa däcken ändå har gått en hel veckas körning) Till nästa pass gjorde vi några mindre ändringar i bakvagnen.
Vad hände nu då?
- Nu gick det ytterligare 5,5 tiondelar snabbare...

ALLTSÅ - Jag körde kapade 1 sekund och 35 tiondelar, på två pass, endast på att byta däck och göra några andra små ändringar. Hade detta varit i Malmö så vet man aldrig hur bra det hade kunnat gå. Vart jag vill komma med detta är att under årets lopp så har vi fått köra på 4-5 olika sorters däckblandningar, och det märks så himla tydligt för mig att det inte går att få balans i karten med dessa däcken. Jag kör alltså fortare på fjolårsdäck som gått tävlingar och flera träningar, än vad jag gör på ett set helt nya. Så ska det inte vara och hur kul är det, helt ärligt, när man vet att det man är efter tidsmässigt hänger på vilka sorts däck man fått tag i?! Jag är inte den enda föraren som är riktigt besviken utan många har samma problem och är minst lika frusterade som vad jag är. Problemet är att däckleverantören har fått en ny däckkomponent till detta året och ett 2-års kontrakt är påskrivet så vi kan egentligen inget göra mer än att köra med dessa skitdäck. Jag vet, det låter löjligt att jag klagar på däcken när det går dåligt, och för någon som inte är insatt så är det löjligt men tyvärr är det såhär det ligger till. Jag verkligen hoppas att vi har turen på vår sida och har fått samma sorts däck som resterande fältet till tävlingen i Lidköping på lördag, men det återstår att se. Det känns iallafall skönt för mig att veta att den misslyckade Skcc-deltävlingen i Malmö inte var pga mig. Nu har vi faktiskt fått svart på vitt att däcken jag körde med då helt enkelt hade blivit förstörda i Järnfälla. Fråga mig inte hur, men karting är en mariginalsport där det hänger på "det lilla" och minsta lilla som inte stämmer kan förstöra en hel tävling.

 

 

Nu ska jag slänga min overall i tvätten och låta den torka för att sedan sy på lite märken som jag fått hem av lite schysta folk runt om i världen :) Karten ska putsas och sen ska jag ta mig till gymmet för att träna. Its sunday!

 

/QVICK


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0