Race rapport SM/RM/NEZ - championship Järnfälla 10-14/7

Långt inlägg om SM-veckan jag tillbringade i Järnfälla!
 
Innan klockan slagit 9.00 på måndagsmorgonen var vi påväg upp mot Järnfälla för att ge oss på årets största tävling. Svenska mästerskapen, riksmästerskapen och North European Zone i en och samma tävling. De bästa förarna från hela norden samt vissa delar av Europa, ja till och med Ryssland var med i startfältet och gjorde upp om vem som skulle ta hem titeln i NEZ-championship. De svenska förarna visade sig inte ha mycket att säga till om eftersom både finnar, danskar och ryssar var de som blev vassast i de flesta finalracen och plockade hem segrarna i de största och internationella klasserna. Den första svensken över mållinjen i varje klass blev å andra sidan Svensk mästare, oavsett om det blev en 3dje eller 6e plats i finalracet.
 
Efter några snabba stopp påvägen upp och en dryg halvtimme i bilkö så anlände vi till en redan ganska full camping och depå uppe i Järnfälla runt 17.00. 8,5 timmes resa senare alltså. Vi började genast lasta ut alla våra grejor i tältet som vi delade tillsammans med den regerande svenska mästaren i Kz2 - tidigare ägaren till min nuvarande MS-kart. Träningen var i full gång och många var ute och nötte varv för att hitta rätt i både chassieinställningar och motorinställningar inför tävlingens start en bit in på veckan. Vi nöjde oss med att gå och kolla runt, checka in banan lite och sen förbereda oss inför en hel dags träning under tisdagen.
 
Tisdag - Träning 8-18 mot avgift och jag körde alla pass under dagen. Hade svårt att hitta rätt i chassiet och jag körde inte fortare under 4e passet än vad jag gjorde under 2a vilket är kändes lite konstigt då jag borde kunna hitta betydligt mer tid än så på 4 hela pass. Vi provade lite olika inställningar men det gav mig bara några enstaka hundradelar och det var ändå långt kvar. Lite stalltips senare slog jag till med 2,5 tiondels förbättring på näst sista passet vilket kändes lite bättre. Under sista passet hade jag precis fått upp flyt när det blev en väldig trafik framför mig på banan men satte ändå näst bästa tid för dagen. Efter detta baktände blåset och detta innebär en smäll följt av tappad effekt i uppväxlingen. Jag blev skiträdd och trodde att vi skurit motorn eller att jag fått en reva i cylindern, då en smäll följt av tappad effekt är ett vanligt tecken. Jag smygkörde hela vägen in i depån och skrämde slag på pappa. Vi startade upp på stället (vagnen) och den lät ok men för säkerhets skull öppnade pappa motorn och kollade - inget såg ut att ha tagit skada och såhär kom vi fram till att blåset hade baktänt. Har aldrig varit med om sådant innan så jag blev lite skraj då jag bara har en motor och skulle den skära så är det inte alls kul, eller billigt... Bättre att jag är försiktig med sånt än att jag bara fortsätter att köra hårt!
Efter träningen blev det lite putsning och sen tog jag en liten powernap på 30 min innan det blev dusch och grillning!
 
Onsdag - Träning mot avgift 8-12 vilket inte hade blivit många pass så vi beslutade oss för att ta sovmorgon och vänta på den fria träningen som startade kl 13.00.
Regn under natten och morgonen så fästet var inte lika bra som under gårdagen. Tiden jag fick under första träningen blev inget vidare. Fick en väldig huvudvärk och kom på att jag glömt bort att både äta och dricka så efter lite påfyllning innan andra körningen gick det lite bättre. Kände dock fortfarande mig inte bekväm med karten och fick inget flyt. Jag vet om att jag kan bättre än såhär om bara karten beteer sig som jag vill ha den. Väldigt frustrerande och jag blev så besviken på mig själv att det inte gick fortare och det gör ju inte saken bättre heller.
Till sista fria träningen satte vi på ett set nya däck, av den "dåliga" batchen som jag inte alls har gillat att köra med tidigare. Hade tränat med samma sorts däck under tisdagen också, men lite äldre och inte ett helt nytt set. Iallafall så körde jag nu 4 tiondelar snabbare och ca 8 tiondelar efter snabbaste föraren som hade ett set av den ny "nya" gummiblandningen. Inför SM veckan hade det, enligt rykten, kommit ut en ny batch däck som skulle vara bättre. Detta innebär att vi alltså haft 4-5 olika sorters däck nu under detta året och så ska det verkligen inte vara. I en så jämn klass som KZ2 är detta vinna eller försvinna, helt och hållet. Många upprörda men som tur är så får alla samma däck till tävlingen börjar eftersom däcken hämtas ut i parc fermé och alla däck som tillverkats till SM-tävlingen kommer från samma batch gummi.
Mitt självförtroende steg någon grad efter min förbättring med 4 tiondelar och det kändes skönt att jag kunde kapa lite tid iallafall. Var ganska deppig där ett tag...
 
Torsdag - 3 officiella träningar och tidskörning 1.
Under andra träningen fick jag bara 4 varv eftersom jag trampade av bromsen och blev då stående på gräset tills passet var slut. På tredje träningen fick vi till det ganska bra och jag kapade 5 tiondelar och klättrade upp i fältet. På tidskörningen hämtade vi ut ett nytt set däck i parc fermé, precis som alla andra, men såklart så började det regna redan när första gruppen kz2 körde ut. De lät försa gruppen vänta lite innan de körde ut på banan, då regnat avtagit en hel del. Det var inte mycket regn som kom utan fortfarande slickstorrt men under slutet av deras pass kom det mer regn och jag var i grupp 2 som inte fick möjlighet att vänta ut regnet. Halva passet gick innan banan blev bra igen och jag tappade 3 tiondelar från sista träningen. Tredje gruppen fick bäst bana och var därför också snabbast överlag. Låg 9 tiondelar efter allra snabbaste föraren och detta satte mig långt ner i fältet efter första tidskörningen. Som tur är skulle vi få en tidskörning till på fredagsmorgonen där man får en chans att förbättra sin tid och därmed kanske klättra någon plats upp för att få en bättre startposition i heaten.
 
Fredag - Tidskörning 2 + heat 1 och 2.
Warm up på 5 minuter gick långsammare än gårdagen. På tidskörningen förbättrade jag mig 3 tiondelar från torsdagens tidskörning och satte också min bästa tid för veckan änsålänge. Ca 9 tiondelar efter den allra snabbaste gav mig en totalplacering som 54/72. Tänk att mindre än en sekund kan göra så många platser. Många otroligt duktiga och rutinerade förare med så jag ska inte deppa ner mig helt och hållet för detta utan bara kämpa mig igenom heaten och ställde in mig på att iallafall klara mig vidare till second chance och den som får sista platsen på startgridden där är den som efter heatkörningen ligger på 54e plats...
 
Heat 1 - 13 varv - Lagom till jag skulle ut i mitt första heat så började det regna ganska mycket, inte mitt favoritunderlag men jag klarade mig från min 18onde startposition och tog mig i mål som 15onde. Jag var inte snabb men till min fördel så var där många som inte höll sig på banan vilket betyder att de var ganska så körda med tanke på att vi endast får köra 2 heat och sumpar man ett så måste man nästan vinna nästa för att kvala direkt till finalen OM man har tur och den chansen är väl sådär stor?!
 
Heat 2 - 13 varv - Återigen startruta 18 och nu var det slicks, men på blött underlag. Väldigt halt men jag kontrollerade detta mycket bättre än vad både jag och pappa någonsin kunde ana och jag plockade tid på kartarna framför. Tror att jag låg 12 och var nära de två kartarna framför som jag med all säkerthet hade plockat om det fortsatt vara blött, men istället började det snabbt torka upp och jag laddade lite väl hårt inför hårnålen efter rakan och missade spåret helt. Kom ut i det smutsiga och fortfarande blöta ytterspåret och kartarna bakom tog snabbt ifatt den lucka jag fått. Tappade en som smet förbi på innern och jag tvingades ligga kvar i det skitiga ytterpåret och då kom en till som hade bättre drag och fäste ut ur kurvan. Jobbade mig ikapp föraren närmst framför och med ett halvt varv kvar var jag ända uppe i bågen på honom men fann ingen lucka att ta mig om. Ett varv till så hade jag varit förbi. Enligt listan tog jag målflagg som 14 då en framför blivit nerflyttad, men sen blev han uppflyttad igen så jag blev 15 i även detta heat vilket kändes helt okej! Besviken över att jag skulle missa den svängen där bara, tog några timmar innan jag kunde släppa det...
Det positiva med detta var iallafall att jag kunde sova gott i vetskapen om att jag hade en säker plats i second chance där de 6 främsta skulle ta sig vidare till final. Startpositon 18, vilket innebär att jag efter heaten kört upp mig från plats 54 till 42.
 
Lördag - Second Chance och finaler.
Warm up 5 minuter kl 7.14... Kändes bra de sista tre varven, innan dess dåligt fäste och dålig styrning men Second chance skulle gå under 25 varv så det var bara att invänta racetid och köra hårt.
 
Second Chance - 25 varv - Jag var riktigt nervös, trots att jag egentligen visste att jag inte skulle klara mig upp till 6e platsen och vidare till finalen. Naturligtvis var jag inställd på att köra så bra jag bara kan, men mitt mål var att plocka några platser och kanske hamna i mitten av hela fältet, dvs runt 35e platsen totalt (12 i Second chance vilket hade kunnat gå under 25 varv). Starten gick och jag klarade mig snyggt undan alla smällar i starten och första varvet gick smärtfritt förbi, men tight var det och det blev en del tryckningar. Efter halva andra varvet precis när jag skulle svänga vänster efter en ganska hård inbromsning så får jag en riktig smäll i sidan och åker ur idealspåret och hamnar på tvären i ytterspåret efter kurvan. Någon som överskattade sin körförmåga kallade detta att "bromsa sig förbi"... En klockren avkörning kallade alla andra det!
Min kart var helt svart på hela vänstra sidoboxen av däckspår. Jag tror inte att det är så man bromsar sig förbi. Eftersom jag stod mitt i vägen kom ju resterande halvan av fältet och skulle köra förbi oss på någon vänster, inte alla klarade detta utan en kart körde med sidan rakt in i min frontspoiler och hela den främre bågen flyttade sid åt sidan, rattstången kröktes mycket och ett styrstag kröktes det också. När fältet kört förbi hade vi ca 15-20 sek på oss att gå upp ur kartarna, vända dem åt rätt riktning och sen springa igång igen. Nog gick det allt, men hela fältet kom recis när jag fått igång karten så jag höll mig still i ytterspåret och väntade tills de kört förbi innan jag körde iväg. Den som körde på mig kom iväg efter mig och nu var vi båda ett varv efter de andra, vilket innebär blåröd- flagga (varvad, kör in i depå). Jag blev omkörd av föraren som kört på mig, jag hade problem med styrningen som sagt med tanke på vad som krökts, MEN jag kom iväg först av oss två efter smällen och ska därför egentligen vara den som skrivs som först av oss på slutresultatslistan men så blev det inte. Jag fick blåröd flagga först och blev placerad sist i Second Chance, trots att jag var den första av oss som passerade mållinjen efter att vi blivit varvade av de andra i fältet. Enligt domarna hade de registrerat en avkörning och när jag frågade hur det blev det med så sa dom bara: "Om du vill se något mer med detta får du lämna in en protest," punkt slut. En protest kostar 750 kr och det var inte riktigt värt det. Angående varvningen och blåröd-flaggan så sa de precis samma sak där när jag påpekade hur det egentligen låg till och att detta ska de kunna kolla med hjälp av transpondrarna som vi har på kartarna, men det struntade dom i.
Jag slutade alltså sist i Second Chance och var då tillbaka på 54e platsen som jag hade efter tidskörningen. Tråkigt! Hade jag klarat mig undan och fått fullfölja racet hade jag garanterat kommit högre upp och då kunnat känna mig nöjd över va jag presterat men nu var jag istället väldigt besviken och missnöjd. Tråkigt sätt att avsluta SM-veckan på.
 
 
 
Innan förfinalerna skulle gå fick alla deltagarna marschera in på banan på en förarpresentation och vi fick alla ett litet pris som minne av tävlingen. Som ni ser så ser jag ganska ensam ut och de flesta gick tillsammans med sina teamkompisar, meeeeen jag har ju varken teamoverall eller kör för något team så jag klämde bara in mig hos någon jag brukar prata med, haha. På kvällen väntades det en bankett med prisutdelning och mat, jag och pappa drog oss tillbaka tidigt, kollade lite tv i bussen innan sovdags och på söndagsmorgonen var det bara att ge sig iväg på den långa resan hem igen.
 
Jag har mycket kvar att lära i Kz2-klassen och vi behöver göra betydligt fler tester för att kunna optimera chassiet så att det passar mig och min körstil. När jag får en bil jag trivs med och som jag kan lita på så är jag oftast snabb, men vägen dit är riktigt svår och jag har svårt att säga till pappa hur jag vill ha bilen, om jag vill ha mer/mindre styrning, om den känns sämre i ingångarna av svängarna, eller om det släpper i utgångarna och om den inte svarar på mina rattutslag osv. Det är så små marginaler som gör det och jag har så svårt för att beskriva hur det känns bakom ratten. Det kräver mycket träning och fokusering för att hitta rätt, förhoppningsvis kommer det med tiden!
Nästa tävling blir SKCC 5 i Malmö den 5/8! Jag har inte kört i Malmö sedan våren 2010 i Rotax Max och enda testen som hinns med blir eventuellt hemma i Klippan nästa helg, men det ska nog bli bra ändå!
 
 
/QVICK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0