Racerapport Gunnar Nilssons Minnesrace Helsingborg 17/6

Från början var det inte tänkt att jag skulle köra denna tävlingen men efter att vi fått reda på hur tävlingen skulle bli, med händelser och priser så blev det till att jag anmälde mig ändå. Nästan "hemmabana" för mig då det tar oss 20 minuter att köra dit så det krävdes ingen direkt planering mer än att se till att ha alla grejorna redo och klara för race!
Tävlingen började på torrdäck men lagom till andra heatet kom regnet... Endast 12 stycken i kz2 kom till start!
 
Träning 1 - 5 min - Allting kändes jättebra och jag trivdes med både kart och den drevning vi valt. Satte 5e tid och märkte tyvärr av ganska tidigt att min axel inte är vad den har varit, men det var bara för mig att hålla ut och bia ihop. Jag vet om att jag klarar att köra trots att det gör ont.
 
Träning 2 - 10 min - Vi drevade om för bättre fart på rakan och satte på nya däck för att veta hur den nya batchen med gummi fungerar inför tidskörningen. Allt kändes helt annorlunda och trots nya däck så körde jag nu långsammare än under första träningen där jag hade begagnade däck från förra året, som vi fick med när vi köpte karten...?! Balansen i bilen var som försvunnen och däcken blev bara överhettade och jag kämpade för att försöka hålla tempot uppe. Inför tidskörningen går vi tillbaka till den drevning vi hade från början och ändrar däcktrycket.
 
Tidskörning 8 min - Skitdäck! Till min stora besvikelse försämrade jag mig ytterligare och var nu nästan 4 tiondelar långsammare än på morgonens första träning. Såhär ska det ju inte vara! Tiden räckte bara till 8onde plats.
 
Heat 1 - 10 varv - Jag startade från 9onde ruta och gjorde en bra start, kom ut som 7 direkt i första böj. Under racet snurrade en framför av och sen låg jag och avvaktade och förberedde omkörning som skedde på sista varvet i sista kurvan. Bra planerat Amelie! tog flaggan som 5 men tiderna var ännu sämre och jag hade sedan morgonen försämrat mig med drygt en halv sekund vilket är alldeles för mycket! Långt efter snabbaste föraren men jag var inte den enda som försämrat mig utan hörde klagomål på däcken lite överallt. Tilläggas kan att den som tog tidskörningen inte var snabbast under någon av träningarna, och hade ett nytt set däck av den gamla batchen gummi till tidskörningen... Vad vi vet nu är alltså att den nya gummiblandningen är bra mycket sämre!
 
Heat 2 - 10 varv - Ösregn och mina varv på helt blött i Kz2 kan räknas på en hand! (Egentligen kan dem inte räknas alls för de existerar inte). Jag startade 5 och gjorde en bra start men i 3dje kurvan så blev det lite väl halt och jag vände mig själv på tvären. Var snabb in med kopplingen och höll motorn igånr så jag kom iväg igen, dock en liten bit efter de andra men tog mig upp 2 platser. Hade inget fäste eller värme i däcken - jättemegasnorhalt och jag kände mig verkligen som en hobbyåkare och hade inte någon som helst aning om vad jag gjorde ute på banan överhuvudtaget. Kan vara något av det svåraste jag gjort i mitt liv, haha.
 
Final - 24 varv - Trots det misslyckade andra heatet så fick jag ändå starta från ruta 5 i finalen vilket kändes bra. 20 minuter innan start såg det ut att klarna upp och banan var påväg att torka men just när vi sagt ordet "torrdäck" så öppnade himlen sig och det vräkte ner. Då var valet utav däck inte så svårt längre iallafall. Vi ändrade chassiet litegrann, tankade upp och jag bestämde mig för att bara ta det lugnt finalen igenom, hålla mig på banan och hitta rätt i körningen. Återigen gjorde jag en kanonstart, men hade inte tillräckligt med fart för att hålla fältet bakom mig så jag tappade någon placering ganska snabbt. En snabbare förare framför snurrade och när han sedan körde om mig så följde jag hans spår och helt plötsligt körde jag nästan en sekund fortare. Hur jag gjorde?! Jag smekte innerspåret i alla svängarna och körde jättelugnt. Kommer säkert knäcka den nöten om att köra fort på regn någon dag längre fram! :) Ska ge det lite tid bara. Lyckades efter mitt ändrade spårval göra en omkörning och höll mig sedan där i 24 varv. Klarade mig precis undan blå/röd-flaggan (varvad, kör in i depå) och tog flaggan som sista man ute på banan, på en 6e plats efter nästan 23 minuters regnkörning.
 
 
Som ni vet så har jag klarat mig undan regntävlingar hela året och endast kört 2-3 pass på halvblött/upptorkande bana i våras så hur man gör för att köra bra på regn med en Kz2 var något nytt för mig. Det var roligt men även något av det svåraste jag gjort. Här snackar vi full fokusering och koncentration. Övning ger färdighet så det är bara att bita i det sura äpplet och ta sig ut till banan när det regnar för att nöta, nöta och nöta!
 
Nästa tävling blir SKCC 4 och Cambio Cup i Jönköping den 30/6. Det ser jag väldigt mycket fram emot! Jönköping är en bana som ligger mig varmt om hjärtat och jag har alltid varit bland de snabbare här i Rotax på tidigare tävlingar. Att köra KZ2 här blir nytt för mig men det känns inte längre som att det kommer ta mer än 2 pass innan jag har hittat rätt :)
 
/QVICK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0