Lördagskörning
Helt slut, vad hände där liksom?!
Har i princip varit klistrad i soffan sedan vi kom hem, med undantag för då jag åt och när vi lastade av. Tröttheten bara svämmade över när vi kom hem och jag slappnade av. På banan är man hur pigg, stark och glad som helst sen när man kommer hem så bara... Blööööööö trött...ZZzzzZZz
Inte nog med att jag är trött i kroppen så blir jag även trött i huvudet. Sådär seg och lite trög liksom. Precis som om jag suttit och skrivit prov i flera timmar.
Blev som ni läste i det tidigare inlägget mycket körning idag, räknade igenom på min tidtagare efteråt och det blev lite över 100 varv totalt körda idag. Bra träning för mig! Skulle behövt 15 mins pass istället för 10 mins pass så att jag verkligen hade fått kämpa med uthålligheten och bara köra på, men det blev ganska lite vila mellan passen ändå, körde i 10 min och sen var det 20 min emellan till nästa körning så det blev bara snabba ändringar med karten och sen ut igen. Fick några bra tider på slutet när vi hittat rätt med chassieinställningarna, och bästa tid satte jag på ett varv då jag blev lite hindrad av trafik och fick gjort en omkörning som jag säkert tappade en tiondel eller två på. En tiondel av en sekund då för er som inte är vana vid prat i sådana termer :)
Otroligt lite, men det blir ändå så mycket.
- Beroende på motstånd, tävling och väderförhållanden så kan 2 tiondelar av en sekund göra uppåt 15-20 placeringar på en stor tävling. Under tävling kör man träning x 2 följt av tidskörning och sedan kvalificeringsheat x2 men ibland även x3 och sen förfinal och final.
Under tidskörningen som brukar vara mellan 8-10 minuter ska man köra så snabbt som möjligt och den bästa tid man får där avgör vilken placering man får i första kvalificeringsheatet. Dem där tiondelarna spelar alltså en riktigt stor roll för hur bra chanser man ska ha för att uppnå en bra placering under resten av tävlingen. Ibland gäller placeringen från tidskörningen genom alla heaten, och ibland startar man heat 2 från den position man tog målflaggan som i det första heatet. Det sistnämnda alternativet är det vanligaste, men det andra förekommer också på vissa tävlingar.
Är det sen dessutom så jämnt mellan förarna att det endast skiljer några hundradelar av en sekund per varv så är det i princip omöjligt att ta sig om under heaten som brukar vara mellan 10-12 varv. Man släpper ju inte förbi någon frivilligt, särskilt inte om man märker att man kör ungefär lika fort. Man är på helspänn hela tiden och stänger varenda liten lucka för att inte bjuda in till några omkörningsmöjligheter. Ligger man som den lite snabbare föraren bakom är det en fördel om man lyckas stressa karten framför till ett misstag och då vara snabb på att dyka in i en lucka och bromsa sig förbi. Lyckas man göra detta utan att tappa fart i utgången av kurvan så är det ju helgött, för annars finns risken att den som precis blivit omkörd gärna försöker ta tillbaka sin position igen och då har man i regel tappat tid och fler förare är ifatt och då kan det sluta hur som helst. Vid omkörning är det bara att bestämma sig för att - Där ska jag in - och sen bara fullfölja omkörningen på innerspåret. Jag har själv haft problem med att verkligen våga hålla kvar när man ser att den man försöker köra om svänger med ratten in mot en och såklart försöker stänga till luckan. Men innerspår är innerspår och ligger man rätt där så kan den som blir omkörd inget göra, förrutom att köra en rakt in i sidan och hoppas att man tappar kontrollen över karten och åker ut på gräset, vilket såklart också händer. Finns alltid förare som inte tåler att bli omkörda :)

Bilden är från Göteborgs stora pris 2010 i Rotax Max. Ser ni mig?!
-Jag är bakom den som syns som fjärde karten på bilden ;)
Nu blev det en väldig massa babbel om kartkörning här, skyller på huvudet som är fullt av karting just nu med bara en vecka till säsongens första tävling!
Nu ska jag ta mig in i duschen för det har jag inte gjort än och sen ska jag och mina små vovvar mysa ner oss i soffan och titta på gladiatorerna - final idag ju! Mamma och pappa är ute och äter med några andra så jag får heeeela soffan för mig själv - SWEET!
/QVICK
Har i princip varit klistrad i soffan sedan vi kom hem, med undantag för då jag åt och när vi lastade av. Tröttheten bara svämmade över när vi kom hem och jag slappnade av. På banan är man hur pigg, stark och glad som helst sen när man kommer hem så bara... Blööööööö trött...ZZzzzZZz
Inte nog med att jag är trött i kroppen så blir jag även trött i huvudet. Sådär seg och lite trög liksom. Precis som om jag suttit och skrivit prov i flera timmar.
Blev som ni läste i det tidigare inlägget mycket körning idag, räknade igenom på min tidtagare efteråt och det blev lite över 100 varv totalt körda idag. Bra träning för mig! Skulle behövt 15 mins pass istället för 10 mins pass så att jag verkligen hade fått kämpa med uthålligheten och bara köra på, men det blev ganska lite vila mellan passen ändå, körde i 10 min och sen var det 20 min emellan till nästa körning så det blev bara snabba ändringar med karten och sen ut igen. Fick några bra tider på slutet när vi hittat rätt med chassieinställningarna, och bästa tid satte jag på ett varv då jag blev lite hindrad av trafik och fick gjort en omkörning som jag säkert tappade en tiondel eller två på. En tiondel av en sekund då för er som inte är vana vid prat i sådana termer :)
Otroligt lite, men det blir ändå så mycket.
- Beroende på motstånd, tävling och väderförhållanden så kan 2 tiondelar av en sekund göra uppåt 15-20 placeringar på en stor tävling. Under tävling kör man träning x 2 följt av tidskörning och sedan kvalificeringsheat x2 men ibland även x3 och sen förfinal och final.
Under tidskörningen som brukar vara mellan 8-10 minuter ska man köra så snabbt som möjligt och den bästa tid man får där avgör vilken placering man får i första kvalificeringsheatet. Dem där tiondelarna spelar alltså en riktigt stor roll för hur bra chanser man ska ha för att uppnå en bra placering under resten av tävlingen. Ibland gäller placeringen från tidskörningen genom alla heaten, och ibland startar man heat 2 från den position man tog målflaggan som i det första heatet. Det sistnämnda alternativet är det vanligaste, men det andra förekommer också på vissa tävlingar.
Är det sen dessutom så jämnt mellan förarna att det endast skiljer några hundradelar av en sekund per varv så är det i princip omöjligt att ta sig om under heaten som brukar vara mellan 10-12 varv. Man släpper ju inte förbi någon frivilligt, särskilt inte om man märker att man kör ungefär lika fort. Man är på helspänn hela tiden och stänger varenda liten lucka för att inte bjuda in till några omkörningsmöjligheter. Ligger man som den lite snabbare föraren bakom är det en fördel om man lyckas stressa karten framför till ett misstag och då vara snabb på att dyka in i en lucka och bromsa sig förbi. Lyckas man göra detta utan att tappa fart i utgången av kurvan så är det ju helgött, för annars finns risken att den som precis blivit omkörd gärna försöker ta tillbaka sin position igen och då har man i regel tappat tid och fler förare är ifatt och då kan det sluta hur som helst. Vid omkörning är det bara att bestämma sig för att - Där ska jag in - och sen bara fullfölja omkörningen på innerspåret. Jag har själv haft problem med att verkligen våga hålla kvar när man ser att den man försöker köra om svänger med ratten in mot en och såklart försöker stänga till luckan. Men innerspår är innerspår och ligger man rätt där så kan den som blir omkörd inget göra, förrutom att köra en rakt in i sidan och hoppas att man tappar kontrollen över karten och åker ut på gräset, vilket såklart också händer. Finns alltid förare som inte tåler att bli omkörda :)

Bilden är från Göteborgs stora pris 2010 i Rotax Max. Ser ni mig?!
-Jag är bakom den som syns som fjärde karten på bilden ;)
Nu blev det en väldig massa babbel om kartkörning här, skyller på huvudet som är fullt av karting just nu med bara en vecka till säsongens första tävling!
Nu ska jag ta mig in i duschen för det har jag inte gjort än och sen ska jag och mina små vovvar mysa ner oss i soffan och titta på gladiatorerna - final idag ju! Mamma och pappa är ute och äter med några andra så jag får heeeela soffan för mig själv - SWEET!
/QVICK
Kommentarer
Trackback