Racerapport SKCC 3 Wäxjö 13/5

Efter den misslyckade SKCC deltävlingen i Kalmar laddade jag om blickade framåt inför denna tävlingen istället. Hela veckan gick jag och längtade efter att få tävla och jag kände mig verkligen laddad! 
Vi åkte upp på lördagen och anlände på kvällen till en blöt bana där lördagens tävling gått i regnets spår men mot sena kvällen klarnade det upp och söndagen bjöd på strålande solsken hela dagen! Totalt var vi 13 startande i Kz2, men en var tvungen till att bryta efter andra heatet.


Träning 1 - 10 min - Precis som Kalmar så var detta en ny bana för mig i Kz2 (vilket alla andra banor också lär bli, några kommande banor i Skcc-serien har jag inte kört på överhuvudtaget). Banan var halvblöt och jag hade svårt att hitta rätt i körningen. Låg mest och harvade på och försökte kolla spår på förarna framför. Tiden blev 5, men flera förare körde väldigt lugnt.

Träning 2 - 10  min - Överlag kändes det bättre och banan var nu helt torr. Jag hade 6e tid, ca 6 tiondelar bakom snabbaste föraren och kände själv att jag har mer att hämta, främst i inbromsningarna.

Tidskörning - 8 min - Nya däck på vilket under året har blivit ett rent lotteri! Det finns tydligen 4 sorters däck och det sägs att dessa är olika bra. En sort har mer gummi, en annan har mjukare och sen ser däcken inte likadana ut heller. En del har streckkod, en del har en grön rand runt och några har inget av det. Jag hade fått framdäck med streckkod och bakdäck utan...
Ska det inte vara likadana däck till alla eller VAD har jag missat?!

Jag började iallafall hitta rätt i körningen och i början gick det bra innan jag tyckte mig få för mycket fäste. Tiden räckte till en 5e plats totalt, ca 0,5 sekunder efter ettan men bara 7 hundradelar upp till 2an. Jämnt...

Heat 1 - 15 varv - Startade 5a och gjorde en bra start men karten på positon 6 hade innern i chikanen precis efter starten så jag fick släppa av och tappade till 6 direkt. Karten kändes väldigt hal och tiderna försämrades mycket. Kom i mål som 8, riktigt missnöjd!

Heat 2 - 15 varv - Startade 8...
Nej, startade gjorde jag inte.
Distansbrickan bakom kopplingsnavet var sprängt i 7-8 bitar och ingen hade som vi kunde köpa/låna. Inga handlare, ingenting! Normal sett går inte denna brickan sönder, och ingen hade råkat ut för det innan men SÅKLART så går den i sönder för mig. Fick stå över heatet och istället gå och leta upp en lösning så att jag kunde köra finalerna iallafall. Vi fick tillslut tag i en bricka som pappa filade upp så att den passade och jag var tillbaka till förfinalen där jag hade siktet inställt på att bara köra som satan.

Förfinal - 20 varv - Eftersom jag inte fick några poäng från andra heatet började jag finalen från 11e startruta. Efter starten hamnade jag bakom en långsammare förare något varv innan jag hittade lucka och tog mig förbi, men sen när jag väl var förbi så flöt omkörningarna bara på och jag plockade kart efter kart tills jag slutligen tog mig i mål som 6. Tidsmässigt var jag bara 1 tiondel efter 2an, 3an och 4an som alla körde ungefär lika fort. Håller jag tempot uppe i finalen ska det nog gå bra!

Final - 24 varv - Jag startade 6a och tog mig snabbt upp till 5e där jag låg under drygt halva racet innan jag blev ombromsad efter rakan av ett släptåg på två kartar. Jag släppte aldrig kontakten med dessa två utan höll mig nära och med 4-5 varv kvar gav jag mig på en omkörning av karten närmast framför. Han tog tillbaka igen i nästa sväng, jag stängde inte av innerspåret som jag skulle gjort så jag höll mig lugn och avvaktade lite bakom istället för att leta upp ett bra omkörningsställe. På sista varvet med 5 kurvor kvar kom den ilskna Amelie fram som minsann inte ville bli 7a! Låg ett par kartlängder bakom men tänkte "det kan gå" så jag gjorde en riktigt hård och sen inbromsning och dök rakt in i luckan han så snyggt lämnade öppen till mig. Denna gången var jag snabb med att visa att det inte skulle gå att trycka ut mig inför nästa sväng en gång till. Han gav mig en liten tryckare i sidan men det var jag beredd på så jag bara häll mitt spår och tog sista kurvorna lite tajtare än vanligt för att inte släppa minsta lucka och kom därför i mål som 6a även i denna final!
Hade 3e tid totalt, endast 3 tusendelar (!!) efter andratiden så nog fanns farten där.

image description
Pappa provstartar innan förfinalen
image description
Laddar upp i bussen innan finalen!
image description
Prisutdelning
image description
Pris!

Sedan Skcc deltävling 1 i Kristianstad har vi haft problem med att få motorn upp i varv och vi har provat en mängd olika saker men ändå inte fått riktig snurr på den. Efter Kalmar plockade vi ner motorn och upptäckte då att kopplingstrumman var lös, vilket var en orsak. Den spändes till och vi körde lite i Klippan för att testa men tyckte ändå att det inte gick riktigt som det skulle, varvtalet var inte nämnvärt bättre. Nu i Wäxjö plockade pappa ner igen och kollade så att kopplingstrumman inte var lös igen. Bakom denna trumman sitter den här lilla distansbrickan och det var så pappa upptäckte att den var sprängd i 8 bitar. Inte konstigt att den inte har varvat! Brickan har antagligen spruckit när pappa spände trumman efter Kalmar och därför blev det inget bättre och vi stod där som två frågetecken och fattade inte vad som var fel. En tyngd föll ner för mina axlar när vi sedan provstartade innan förfinalen nu i Wäxjö och motorn varvade 300 varv mer än den gjorde under förmiddagens tidskörning. Jag körde ju sen betydligt fortare också, och det är skönt för mig att veta att allt inte bara satt i mig och min körning utan att det faktiskt hängde mycket på materialet också.
- Men nu är det bra igen och jag är såklart nöjd över att jag fick fullfölja båda finalerna, och även att jag nu fått mitt första pris i KZ2-klassen :)


Nästa tävling blir...
- Inget är spikat ännu men antingen Gunnar Nilssons Minnesrace i Helsingborg 17/6, eller SKCC 4 i Jönköping  30/6! 


/QVICK


Kommentarer
Postat av: mamma

grattis amelie

det är du verkligen värd ; )

2012-05-16 @ 18:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0